سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دانشجویان مالکیت فکری

 

نکنه! برای دریافت متن کامل موافقتنامه به بنده ایمیل بدید...

عنوان کامل توافقنامه به فارسی: موافقت نامه وین درباره طبقه بندی بین المللی عناصر تصویری علائم 

عنوان کامل توافقنامه به انگلیسی : Vienna Classification (VCL) (international classification of the figurative elements of mark)

   

مقدمه - تاریخچه

توافقنامه وین یکی از توافقاتی است که در خصوص علائم تجاری توسط سازمان جهانی مالکیت فکری اداره می شود.

با توجه به ماده 19 معاهده پاریس(در حمایت از مالکیت صنعتی) که در آن کشورهای عضو اتحادیه مذکور حق ایجاد موافقتنامه ویژه ای برای حمایت از مالکیت صنعتی را دارند :

به درخواست تعدادی از ادارات مالکیت صنعتی کشورهای عضو اتحادیه پاریس، اتحادیه دفاتر بین المللی برای حمایت از مالکیت فکری(BIRPI)، (سازمان قبل از بوجود آمدن سازمان مالکیت فکری(wipo))،در سال 1967 کارگروهی را برای تهیه پیش نویس طبقه بندی بین المللی عناصر تصویری علائم تجاری تدارک دید، که در نهایت این طبقه بندی در 12 ژوئن 1973 در کنفرانس دیپلماتیک وین به نتیجه رسید.

این نکته قابل ذکر است که این توافقنامه برای طبقه‌بندی علائمی که مشتمل بر عناصر تصویری می باشند تأسیس شده است.

 این طبقه‌بندی هر دو سال از سوی نمایندگان کشورهای عضو مورد بازبینی قرار می‌گیرد و طبقه‌بندی فعلی از سال 2008 اجرایی شده است.

کشورهای عضو آن در حال حاضر 43 کشور می باشد اما در 32 کشور لازم الاجرا می باشد. حدود 60 دفتر در سراسر جهان از این طبقه بندی استفاده می کنند که این تعداد شامل کشورهای عضو و نیز غیر عضو است.کشورهای دیگر در کنار سازمان مالکیت فکری افریقا، (OAPI    ) سازمان مالکیت فکری کشورهای بنلوکس (BOIP    ) و دفتر هماهنگ‌سازی بازار داخلی (در مورد علائم تجاری و طرح‌ها) جوامع اروپایی (OHIM    ) نیز از این طبقه‌بندی استفاده می‌کنند. دفتر بین المللی WIPO نیز طبقه بندی وین را در چارچوب سیستم مادرید برای ثبت بین المللی علائم به کار می برد.

 ایران عضو این معاهده نیست ولی به آن عمل می کند.

این موافقت‌نامه مشتمل بر 17 ماده می باشد و  در سال 1985 مورد اصلاح قرار گرفته است.

هدف و قلمرو طبقه بندی موافقتنامه وین

هدف از این طبقه بندی در اصل جستجوی علائم تجاری پیش بینی شده و رفع کردن طبقه بندی دوباره در زمانی که اسناد در سطح بین المللی رد و بدل می شوند.بنابراین،هر کشوری که به موافقتنامه وین ملحق می شود دیگر نیازی به مرتب کردن یا تنظیم کردن اسناد ملی خود یا به روز نگه داشتن اسناد موجود ندارند.

ماده 4 از توافقنامه وین ، در ارتباط با الزامات مقرر در خود موافقتنامه عنوان می دارد که، دامنه این طبقه بندی نسبت به کشورهایی است که این موافقتنامه را پذیرفته اند واینکه،به ویژه،این طبقه بندی آن کشورها را در رابطه با میزان حمایت آنها از علائم موظف نمی کند.

ساختار

طبقه بندی به صورت یک سیستم سلسله مراتبی است که از موارد کلی به موارد جزئی پیش می رود و تمام عناصر تصویری را در بخش ها،قسمت ها و دسته ها تقسیم کرده است. هر طبقه ،بخش و قسمت، یک شماره دارد که با توجه به  سیستم شماره گذاری خاص تعیین شده است. هر عنصر تصویری در یک قسمت،با سه شماره مشخص شده است : شماره اول،ممکن است از هر شماره ای بین 1 تا 29 باشد که نشان دهنده گروه(categary) است. شماره دوم،که ممکن است هر شماره ای از 1 تا 19 باشد،که نشان دهنده هر بخش(section)است،شماره سوم،که ممکن است هر شماره ای از میان 1 تا 26 باشد که نشان دهنده قسمت(part) است. برای مثال، عنوان"غذاخوردن یک دختر کوچک" مربوط به گروه 2 (انسان)،بخش 5 (بچه ها)،بخش اصلی 3(دخترها). این طبقه‌ بندی دارای 29 طبقه، 144 زیرمجموعه و 1667 قسمت است.

 

 



  • کلمات کلیدی :
  • نوشته شده در  جمعه 93/3/9ساعت  11:5 صبح  توسط مسعود زنگنه 
      نظرات دیگران()

    لیست کل یادداشت های این وبلاگ
    نحوه تدوین رساله پژوهشی
    جزوات حقوقی
    جزوات حقوق مالکیت صنعتی
    لینک دانلود جزوه حقوق رقابت تجاری و اسرار تجاری
    دانلود مجلات حقوق مالکیت فکری وایپو
    جزوه حقوق اینترنت و نرم افزارهای کامپیوتری دکتر رجبی
    حمایت یا عدم حمایت از پایگاه های داده در نظام حقوقی ایران
    نکته مهم
    جزوه داوری تجاری بین المللی
    جزوه مالکیت ادبی و هنری 2 دکتر حکمت نیا
    [عناوین آرشیوشده]
     
     RSS 
     Atom 
    صفحه نخست
    پست الکترونیک
    بازدید امروز : 11
    بازدید دیروز : 14
    مجموع بازدیدها : 476921