سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دانشجویان مالکیت فکری

موز کاستاریکا

نمای کلی

 نام : شرکت ملی کوربانا  Nacional Corbana S. A  /  Corporacion Bananera

نوع سازمان: موسسه بازرگانی

صنعت: زراعت، ماهیگیری، تولیدات غذایی

کشور: کاستاریکا

موضوع مورد حمایت: کالاهای دارای منشاء جغرافیایی خاص

ابزار حمایت: نشانهای جغرافیایی و نام منشاء

تمرکز: برند و نام تجاری، تجاری سازی، تامین مالی، شراکت­ها، تحقیق و توسعه

مسأله جهانی: محیط زیست، امنیت غذایی و سلامت عمومی

 

 

 

 

 

 

پس زمینه / پیشرفت

 شرکت بانانرا ، CORBANA  ،  شرکت ملی تولید موز است که در 1971 در  منطقه زپوته در سن جوزه جمهوری کاستاریکا تاسیس شد. شرکت کوربانا که بخشی از آن تحت مالکیت و مدیریت خود تولیدکنندگان موز است، یک نهاد عمومی سازمان یافته به عنوان یک شرکت سهامی است که پرورش دهندگان موز در کاستاریکا را پشتیبانی می کند. (سهامداران این تجارت عبارتند از: کشاورزان، دولت و بانکهای ملی).

درخت موز و میوه ی مغذی آن یکی از خصایص مهم در چشم انداز فیزیکی، اقتصادی و خوراکی کاستاریکا در طول سه قرن گذشته بوده است. حتی از اوایل دهه 1870، مزارع موز در امتداد خطوط راه آهن تازه ساخته شده در لیمون، در سواحل دریای کارائیب این کشور رشد میکردند. در واقع، ترکیبی از کشتزارهایی که دارای مالک خصوصی و مدیریت همگانی بودند همه جای کشور را تا به لبه ساحل فراگرفتند. این امر ترقی زیادی به سابقه طویل کشت موز در کشورداد.

در سال 1880، صادرات موز برای اولین بار از کاستاریکا به ایالات متحده آمریکا (USA  ) آغاز شد. از 1889 به بعد، کمپانی "یوناینتد فروتز" - شرکت آمریکایی تجارت میوه های گرمسیری مستقر در شهر نیواورلئانز، ایالت لوئیزیانا- به عنوان یک وارد کننده موز از کاستاریکا تاسیس شد. از آن پس ، میوه به یک عامل اصلی از رژیم غذایی ملی و یک محصول صادراتی حیاتی برای کشور تبدیل شده است.

از سال 2012، صدها مورد کشتزار موز چشم انداز کشور را رنگین کرده و میلیون ها جعبه موز در سال صادر از کاستاریکا شده است.

کوربانا به منظور توسعه شهرت مجزا برای میوه در بازار بین المللی، به رسم برجسته پرورش موز در کشور اعتماد کرده است.

 

کالاهای دارای منشاء جغرافیایی خاص

کاستاریکا در تنگه آمریکای مرکزی قرار گرفته و هم مرز با دریای کارائیب از شرق و اقیانوس آرام از غرب است. در مجموع، این کشور 51،100 کیلومتر مربع است – از جمله چند جزیره، دریاچه، کوه و آتشفشان ه و حدود 1500 کیلومتر از خط ساحلی-.

این کشور، دارای آب و هوای تمام طول سال استوایی است که به دو فصل: مرطوب – ماه می تا نوامبر-، و خشک – ماه دسامبر تا آوریل – تقسیم می­شود.

آب و هوای معتدل کاستاریکا و میراث های خاص زمین شناسی (از جمله دریاها و سواحل، آتشفشان ها و کیفیت های خاص خاک آن) عوامل متمایزی هستند که این کشور را برای کشت موز ایده آل کرده اند.

 این terroir   - درجه ای که محصولات را بر اساس موقعیت جغرافیایی و شیوه کشاورزی آنها تمایز میدهد –توسط تولید کنندگان موز در کاستاریکا به منظور تفاوت دادن محصولات خود نسبت به سایر محصولات بازار مورد بهره برداری قرار گرفته است.

 نشان جغرافیایی

 نشان جغرافیایی (GI  ) یک ابزار مفید در مالکیت فکری است که تولید کنندگان به منظور پیوند دادن محصولات خود به مکانی با منشاء یا سنت کشاورزی مشخص به آن متکی هستند.

به منظور دستیابی به GI برای موز کاستاریکا، CORBANA طی یک دوره سه ساله (شروع از 2008) با چندین سهام دار همکاری کرد، از جمله دولت کاستاریکا (به طور خاص وزارت بازرگانی خارجی)، اعضای دانشگاه ها (از جمله UCR) و همکاران بین المللی (مانند اتحادیه اروپا - EU).

به این ترتیب، این سازمان غیر دولتی قادر به ایجاد مطالعه ای دقیق از تاریخ کشت موز در این کشور بود.

بر اساس مطالعه ای که در سال 2010 انجام شد، "بنانو د کاستاریکا"  (Banano de Costa Rica) اولین علامت جغرافیایی ثبت شده در کشور (و نیز اولین علامت ثبت شده برای محصولات موز در آمریکای جنوبی) توسط اداره مالکیت فکری کشور- رجیسترو ناسیونال-، بود.

در سال بعد، "بنانو د کاستاریکا" - موز کاستاریکا - از طریق سیستم بین المللی ثبت علائم مبداء لیسبون ( تحت نظر سازمان جهانی مالکیت معنوی (WIPO) ) ثبت شد.

این ثبت، یک منطقه جغرافیایی خاص را برای تولید موز تعریف  کرده است. "تمام قلمرو جمهوری کاستاریکا" به کشاورزانی از آن منطقه نیز که به کد رفتاری سختگیرانه کوربانا برای تولید کنندگان (COC) پایبند باشند اجازه داده شده تا از برچسب "بنانو د کاستاریکا"  بر روی محصولات خود استفاده کنند.

برند و تجاری سازی

شرکت کوربانا از برچسب نشان جغرافیایی " بنانو د کاستاریکا" به منظور تحکیم موقعیت بازار خود و دستیابی به فرصت های تجاری جدید در سراسر جهان استفاده کرده است. کاستاریکا که اولین دولتی در آمریکای لاتین است که برای کالای موز نشان جغرافیایی دریافت کرده است، از این ابزار مالکیت فکری در جهت ایجاد یک مزیت رقابتی برای کشاورزانش بر سایر رقبای منطقه ای بهره گرفته است. (به ویژه در اتحادیه اروپا که مقصد اصلی صادرات موز کاستاریکا است.)

پی­آمدهای بازرگانی

کوربانا تحولی چشمگیر در کشت موز در کاستاریکا و در زندگی تولید کنندگان موز در کشور ایجاد کرده است. عمدتا به دلیل تلاش های این شرکت، دولت آمریکای مرکزی دارای رتبه سوم در جهان در صادرات موز و اول در جهان از نظر بهره وری در واحد سطح (به طور متوسط ??حدود 2500 جعبه در هر هکتار) است. در سال 2011، کاستاریکا بیش از 106.5 میلیون جعبه محصولات با برچسب بنانو د کاستاریکا تولید کرد که معادل با 804.9 میلیون دلار آمریکاست. (این رقم 5 میلیون جعبه بیشتر از سال گذشته است).

همانطور که بازدهی تولید موز و صادرات آن در کاستاریکا افزایش یافته و محیط زیست پایدار شده است، جمعیت  پروش دهندگان روستایی موز نیز از لحاظ مالی بهره برده اند. در سال 2012 این صنعت بیش از 45 هزار کارگر را به طور مستقیم استخدام کرد و نیز 100 هزار دیگر را به طور غیر مستقیم در تولیدات موز به کار گرفت.  علاوه بر این، این تولیدکنندگان از دستمزد بیشتر از متوسط ( یعنی 16 دلار آمریکا در روز) و نیز خدمات اجتماعی بهتر و شرایط کاری مناسب­تر در مقایسه با شاغلین در حرفه های مشابه در منطقه ( که تقریبا 12 دلار آمریکا در روز دستمزد دارند) بهره­مند هستند.

 

جاذبه موزها!

کوربانا تاسیس شد تا کشاورزان را توانمند سازد، برای محصولات آنها دسترسی به بازار فراهم کند و جامعه و محیط زیست خود را بهبود بخشد. با  توسعه و گسترش استراتژی تجاری R&D، و با تکیه بر دارایی های مالکیت فکری و محصولات موز با ارزش افزوده، این شرکت کشاورز-محور رقابت را افزایش داد، موقعیت بازار خود را تثبیت کرد و فرصت های تجاری جدید در عرصه بین المللی بدست آورد.

 

در نتیجه، کشاورزان موز کاستاریکایی بهره وری و افزایش درآمد را تجربه کردند در عین حال که محیط زیست طبیعی غنی و منابع سنتی درآمد آنها مدرن شد و برای نسل های آینده نیز محفوظ خواهد ماند.



  • کلمات کلیدی :
  • نوشته شده در  چهارشنبه 92/10/4ساعت  10:33 عصر  توسط بشری السادات امامی 
      نظرات دیگران()

    لیست کل یادداشت های این وبلاگ
    نحوه تدوین رساله پژوهشی
    جزوات حقوقی
    جزوات حقوق مالکیت صنعتی
    لینک دانلود جزوه حقوق رقابت تجاری و اسرار تجاری
    دانلود مجلات حقوق مالکیت فکری وایپو
    جزوه حقوق اینترنت و نرم افزارهای کامپیوتری دکتر رجبی
    حمایت یا عدم حمایت از پایگاه های داده در نظام حقوقی ایران
    نکته مهم
    جزوه داوری تجاری بین المللی
    جزوه مالکیت ادبی و هنری 2 دکتر حکمت نیا
    [عناوین آرشیوشده]
     
     RSS 
     Atom 
    صفحه نخست
    پست الکترونیک
    بازدید امروز : 24
    بازدید دیروز : 29
    مجموع بازدیدها : 477094