سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دانشجویان مالکیت فکری

 

بخش دوم

تحقیق و توسعه :

بسیاری از پروژه های   R & D دررابطه با درخت آرگان با موسسات داخلی و خارجی متعدد انجام شده است که قدمت آن به قرن 19 بر میگردد. در حالی که همه این پروژه ها می توانند  مزایای روغن آرگان را تایید کنند، هیچ کدام موفق به جداسازی دقیق مواد درخت و روغن با خواص منحصر به فرد آن نبودند، و هیچ یک تغییر واقعی در تمرکز روی زنان منطقه نشدند.تا زمانی که پروفسور  Zoubida Charrouf از دانشکده علوم در دانشگاه محمددر رباط  مراکش ، با کمک هزینه های پژوهشی از مرکز بین المللی توسعه تحقیقات  IDRC) - یک شرکت سلطنتی کانادایی که با همکاری  با محققان از کشورهای در حال توسعه همکاری می کند) در چهار سال،  دو ماده مولکولی یک عامل ضد میکروبی و آنتی اکسیدان  منحصر به فرد درخت آرگان که از ویژگی های مثبت آن می باشد را کشف کرد

با آگاهی در مورد مزایای بسیار روغن آرگان از طریق دانش سنتی از زنان روستایی، پروفسور Charrouf به سرعت پتانسیل های گسترده روغن را شناخته است.او می دانست که ممکن است تحقیقات و توسعهعلمی در دراز مدت مفید باشد، اما این امر منافع فوری را برای جامعه تولید کننده روغن آرگان به همراه نمی آورد.او مصمم به دادن چیزی به آنها در ازای دانش سنتی شان بودپروفسور  Charroufاظهار داشت که " می توان در مقابل آنچه این مناطق در مورد مزایای آرگان به ما آموخته اند حقوقی که از آن محروم مانده اند به آنها پس داد ." پروفسور  Charrouf در سال 1998با استفاده از بودجه از بودجه پژوهشی IDRC، شروع به بهبود زندگی زنان روستایی مراکشی ، حمایت از دانش سنتی و بهبود تولید روغن آرجا نمود.

اگر چه تکنولوژی برای فشار دادن و خارج کردن روغن از دانه وجود دارد، اما شکل منحصر به فرد و سختی دانه ها حاوی روغن آرگان حتی با فن آوری مدرن هنوز یک چالش است، پروفسور Charrouf همراه با شوهرش، تحقیقاتی برای بهبود و کار آمد تر  کردن تکنولوژی های موجود تولید روغن انجام داده است .یکی از اصلاحات توسعه یک ماشین مخصوص بو دادن‌ جدید بوده، که این طرح از یکی دیگر از پروژه های کشاورزی IDRC در بورکینافاسو اقتباس شده بود.این دستگاه بو دادن اصلاح شده اجازه تولید بیشتر از هر درخت را به تولید کنندگان می داد ، در نتیجه باعث حفاظت از جنگل های حاوی درخت آرگان می گردید در عین حال منجر به بهبود وضعیت اقتصادی و اجتماعی جوامع روستایی نیز می شد .

یکی دیگر از اصلاحات تحقیقات و توسعه علمی مکانیزه کردن برخی از مراحل خسته کننده تولید بود، مانند شکستن هسته حاوی روغن آرگان و فشار دادن برای خارج کردن روغن. در حالی که بخشی از تحقیقات و توسعه علمی به پیشرفت در مکانیزه کردن شکستن هسته حاوی روغن آرگان در بین دو سنگ متمرکز شده بود، در نهایت مشخص شد که روند فعلی به سمت مکانیزه کردن مناسب نیست  . به این دلیل که تعداد دانه در هر هسته متفاوت بود، و بدان معنی است که دانش سنتی که زنان محلی در مورد شکستن هسته حاوی روغن آرگان دارند ،یک روش دستی با فرایند بهتر برای رسیدن به محصول است

 تجاری سازی ومشارکت :

بدون تحقیق و توسعه علمی، فرصت خوبی است که تعاونی ها روغن آرگان ،  تجارتی موفقی را که هرگز از زمین بدست نیاورده اند داشته باشند.برای صدها سال، تولید روغن آرگان تنها در یک، مقیاس خانگی و محلی بود.تا اوایل دهه 1990که زنان شروع به تشکیل تعاونی برای سازماندهی بهتر تولید و تجاری سازی روغن آرگان کردند . بیشتر تولید کنندگان محلی از شرکت مستقیم در بازار با ارزش روغن آرگان ناتوان بودن، و یکی از موانعی که آنها در مشارکت غیر مستقیم در بازارهای میوه حاوی روغن آرگان با آن روبرو بودند زیرساخت های ضعیف حمل و نقل است ، که انگیزه ایجاد دو نوع از تعاونی ها گردید : تعاونی هایغیرمکانیزهبا حمایت مالی( Deutsche Gesellschaft für Technische Zusammenarbeit (GTZ، سازمان توسعه و پایداری آلمان، و تعاونی های مکانیزه توسط استاد Charrouf با حمایت اتحادیه اروپا، آکسفام و سازمان تعاون بین المللی ژاپن (JICA)

برای تعاونی های غیر مکانیزه، خانواده های تولید کننده حق بهره برداری از درختان آرگان و جمع آوری میوه های آن را درجنگل دارند. مقدار نوسان قابل ملاحظه ای با توجه به محل بین 5 تا 160 کیسه چهل کیلوگرمی در هر فصل وجود دارد. فرایند جمع آوری و پس از آن پوست کردن توسط تعاونی هایی متشکل از 20 تا 60زن انجام شده است.تا سال 2005 حدود سی تعاونی های غیر مکانیزه به وجود آمدند.توزیع روغن آرگان که با دست فشار داده شده است توسط اتحادیه تعاونی های زنان Arganeraie (UCFA)، عمدتا در بازار محلی به فروش می رسید همچنینروغن آرگان که دست ساز است به شرکت های خصوصی کوچک و نیز درمراکز توریستی مانند اگادیر و صویره به فروش می رسانند

برای تعاونی های مکانیزه توسعه یافته توسط پروفسور Charrouf، بخشی از روند مکانیزه است و فروش سازمان یافته است به طوری که زنان می توانند زندگی خودو خانواده و نیازهای آموزشی فرزندان خود را با کسب درآمد تامین کنند. این پیشرفت در  به عمل تعاونی روغن آرگان امل (the Amal Argan Oil Cooperative) در Tamanar، هفتاد کیلومتری جنوب Essaouira به وجود آمد.امل اولین تعاونی در مراکش بود که به طور کامل توسط زنان اداره می شد، که اکثر آنها بیوه یا طلاق گرفته بودند

امل و سایر تعاونی ها از ماشین آلات جدید و بهبود یافته را ، برای سرعت بخشیدن به تولید، بهبود کیفیت نفت، دو برابرکردن عمر مفید روغن و کاهش ضایعات استفاده کردند. در حالی که هسته هنوز هم دستی شکافته میشد،از استفاده از دستگاه های جدید و بهبود یافته به طور قابل توجهی تولید کنندگان محلی مانند تعاونی Tamanar بهره برده اند. هدف پروفسور Charrouf ، توضیح می دهد که ، کمک به جنبه تجاری آرگان و تایید مزایای علمی آن آسان نبوده ، همچنین کمک به کسانی که به جنگل های آرگان وابسته هستند برای بدست آوردن سود بیشتر از درختان نیست. به این ترتیب، او معتقد است، انگیزه تولید سبب محافظت بیشتر و کاشت مجدد درختان خواهد شد.

تعاونی هایمکانیزهزندگی زناندر منطقه را تغییر داده است.آنها شروع بهتوسعه و افزایش سهمبازارخود فراتر ازسطح محلیوخواربار فروشی ها و صادر کنندگانکردند.زناندر تعاونی ها سطحتازه ای ازآزادی اقتصادی  را کشف کردند، که توجه آنها را بهتعاونی ها و تولید روغنآرگانبا کیفیت بالاجلب کرده است زنان با یکدیگر درسایر زمینه هایتولیدروغن آرگان به سرعتدر سراسر منطقهتعاونی هاتاسیس کردند، وتا سال 2010در حدودپنجاهتعاونیروغن آرگانزنان درجنوب غربیمراکشبهوجود آمد.همه اینتعاونی هایتجاریمحصولات خود رااز راه های مختلف زیادی عرضه می کردند. برخی بازارهای صادراتی را هدف گرفتند،در حالی که دیگرانبازارهای محلیرا در سطح خانگی هدف قرار دادند.

در بازار صادرات، شرکت های خارجی به تعاونی ها وابسته شده و از آنها به عنوان تامین کنندگان منحصر به فرد روغن آرگاناستفاده می کردند.یکی از نمونه ها آن Kahina است ، یک شرکت از ایالات متحده که اساس آن بر مبنی فروش محصولات روغن آرگان است. که توسط  Katharine Phillips L’Heureux بنا نهاده شده است ، Kahina روغن آرجا خود را به طور مستقیم از تعاونی های مختلف در مراکش می خرد، صادرات آن به ایالات متحده و استفاده از آن به عنوان مواد تشکیل دهنده اصلی برای خط تولید شرکت که تولیدات آن برای مراقبت از پوست و لوازم آرایشی و بهداشتی است. و برای اطمینان از اینکه تعاونی ها را فراموش نکرده اند،  Kahinaبیست و پنج درصد از درآمد خود را به تعاونی ها یی که روغن آرجا این شرکت را تامین میکنند اهدا می کند.

مثال دیگرTarganineاست، یک گروه متشکل از شش تعاونی مکانیزه که توسط دانشکده علوم در دانشگاه محمددر رباط با کمک پروفسور Charrouf تاسیس شده است ، که حمایت بین المللی قابل توجهی از سازمان ها مانند Argan Quebec, IDRC and Slow Foodدریافت می کند ، و همچنین تاسیس شده است برای انجام ماموریت های دیپلماتیک در مراکش از کشورهایی مانند کانادا، بریتانیا، ژاپن و هلند, Targanine. و با استفاده از وب سایت خود با مشتریان در سراسر جهان ارتباط برقرار و سهم  خود را در بازار افزایش داده است.

 رقابت غیر منصفانه :

افزایش محبوبیت روغن آرگان مزایای بسیاری برای منطقه و تعاونی ها به ارمغان آورده است ، اما آن افزایش در فعالیت های ناعادلانهرا نیز به ارمغان آورده است. در حالی که بخشی از روغن آرگان برای صادرات ساخته شده است ، در سال 2010 بخش عمده ای از آن هنوز در داخل کشور به گردشگران و افرادی خارجی که آگاهی کمی از روغن آرگان دارند  به فروش می رسد. فروشندگان متقلب با استفاده از این وضعیت، روغن آرجا رقیق را در امتداد کنار جاده در نزدیکی تعاونی ها در منطقه به فروش می رسانند. این روغن حاوی روغن آرگان تقلبی است که معمولا با دیگر روغن های رقیق شده است ، و در برخی موارد فروشندگان روغن به سادگی با فلفل قرمز و یا دیگر رنگهای آن را به مانند روغن آرجا واقعی می کنند. این شیوه های نادرست می تواند مقدار قابل توجهی از کسب و کار تعاونی های واقعی را از بین ببرد ، و می تواند اثرات مضر جدی بر آنها و زندگی زنانی که ازتولید روغن آرجا امرار معاش می کنند داشته باشد. در حال حاضر تلاش های هماهنگ تری توسط تعاونی ها و دستگاه قضایی مراکش برای کمک به کاهش اثرات منفی فعالیت فروشندگانی که در تلاش اند برای سوار شدن بر موج موفقیت تعاونی ها هستند در حال اجرا است.

 نتایجکسب و کار :

با ترکیب تکنولوژی مدرن با دانش سنتی، وضعیت اقتصادی زنان در تعاونی روغن آرگان در منطقه صویره به طور قابل توجهی ارتقا یافته است.تا سال 2010، درآمد زنان از طریق تعاونی ها حدود شش یورو در روز بود ، که درآمد آنها ده برابر بیشتر شده است قبلا تولید روغن آرگان برای داخل بوداماتعاونی ها از موفقیت خود را برای رسیدن به یک بازار بین المللی استفاده کرده اند، و محصولات حاوی روغن آرگان در حال حاضر بسیار با ارزش بوده و در سراسر جهان به فروش می رسد. برخی از تعاونی ها حتی وب سایت های برای امکان پذیر بودن دسترسی به بسیاری از مشتریان بالقوه بین المللی ای تاسیس کرده اند.

حفاظت اجتماعی و زیست محیطی بانشانه های جغرافیایی :

دانش سنتی روغن آرگان همراه با تعاونی ها و استفاده از تکنیک های فرآوری مدرن و حمایت بانشانه های جغرافیاییمنطقه ای تغیرات عمدهای را در زندگی زنان تولید کننده روغن آرگان و جامعه در منطقه ارمغان آورده است.یک عضو از تعاونی Taitamine می گوید، (من قادر به پرداخت هزینه های مدرسه فرزندانم هستم، من به خواندن و نوشتن یاد گرفته ام ، و ما باید فرصت حضور در جلسات بالا بردن آگاهی در تمام جنبه های زندگی خانوادگی و کار کردن در یک تعاونی را داشته باشیم)حفاظت توسط علامت جغرافیایی روغن آرگان، برای آزادی اقتصادی و اجتماعی بسیاری از زنان روستایی یک شانس است، و مزایای زیست محیطی درخت آرگان و نیز حفاظت از آن را تضمین می کند

 



  • کلمات کلیدی :
  • نوشته شده در  پنج شنبه 92/10/5ساعت  1:0 صبح  توسط س ابراهیمی فر 
      نظرات دیگران()

    لیست کل یادداشت های این وبلاگ
    نحوه تدوین رساله پژوهشی
    جزوات حقوقی
    جزوات حقوق مالکیت صنعتی
    لینک دانلود جزوه حقوق رقابت تجاری و اسرار تجاری
    دانلود مجلات حقوق مالکیت فکری وایپو
    جزوه حقوق اینترنت و نرم افزارهای کامپیوتری دکتر رجبی
    حمایت یا عدم حمایت از پایگاه های داده در نظام حقوقی ایران
    نکته مهم
    جزوه داوری تجاری بین المللی
    جزوه مالکیت ادبی و هنری 2 دکتر حکمت نیا
    [عناوین آرشیوشده]
     
     RSS 
     Atom 
    صفحه نخست
    پست الکترونیک
    بازدید امروز : 12
    بازدید دیروز : 10
    مجموع بازدیدها : 476394