سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دانشجویان مالکیت فکری
به تازگی گزارش سال 2012 شاخص جهانی نوآوری توسط موسسه اینسید و سازمان جهانی مالکیت فکری منتشر شده است. این حرکتی است که از سال 2007 با هدف یافتن شاخص‌های مناسب سنجش نوآوری در سطح کشورها آغاز شده است. بنابراین هدف فراتر رفتن از شاخص‌های سنتی و ناکافی همچون تعداد مقالات علمی یا بودجه پژوهش‌وتوسعه بوده است. از سوی دیگر نقش فزاینده نوآوری در توسعه و پیشرفت کشورها، لزوم تعریف شاخص‌های مناسب و بررسی جایگاه کشورها بر اساس آن‌ها را بسیار پر اهمیت کرده‌است. اما سنجش نوآوری کاری بسیار دشوار است و به شاخص‌های مناسب نیاز دارد. شاخص‌های مورد استفاده برای این رتبه‌بندی در شکل زیر آمده است:

همان‌گونه که در این شکل دیده می‌شود، شاخص‌های مورد استفاده در این گزارش در دو گروه کلی "ورودی نوآوری" و "خروجی نوآوری" دسته‌بندی شده‌اند و روی‌هم‌رفته تصویر نسبتاً جامعی از جایگاه کشورها در نوآوری ارائه می‌کنند. به راستی نوآوری فرآیند پیچیده‌ای است و اندیشیدن در مورد شاخص‌های مورد استفاده در این رتبه‌بندی گوشه‌هایی از این پیچیدگی را نمایان می‌کند.

 

 

تعریف تک‌تک این شاخص‌ها شیوه محاسبه رتبه کشورها بر اساس آنها از مهم‌ترین و خواندنی‌ترین بخش‌های این گزارش ارزشمند است که متن کامل آن از این لینک قابل دسترس است. اما نگاهی به نتایج به دست آمده هم مفید است.

بر اساس شاخص جهانی نوآوری، نوآورترین کشورها به ترتیب عبارتند از سویس، سنگاپور، سوئد، فنلاند، انگلستان، هلند، دانمارک، هنگ‌کنگ، ایرلند و آمریکا. به نظر می‌رسد که بر خلاف تصویر عمومی از بحران منطقه یورو، اوضاع کشورهای اروپایی از منظر نوآوری چندان بد نیست. در این رتبه‌بندی ایران در جایگاه صدوچهارم (104) قرار گرفته است. صرف‌نظر از این که جایگاه ایران به درستی محاسبه شده است یا خیر، (البته بعضی شاخص‌های آشکارا موجب انحراف رتبه شدند مثلا اپلود فیلم در یوتیوب یکی از شاخص‌ها است!!!) مطالعه دقیق این گزارش و شاخص‌های آن و بررسی دقیق وضعیت ایران بر اساس آنها به تمامی دست‌اندرکاران و پژوهشگران سیاست‌گذاری علم‌وفناوری کشور توصیه می‌شود.

از نکات قابل تامل و غیرمنتظره در این گزارش، دستاوردهای کشور عربستان در زمینه نوآوری است که توانسته این کشور را تا رتبه 48 بالا بکشد. (خیلی خنده‌دار) بخشی از این دستاوردها در قالب یک فصل از این گزارش آمده است. از دیگر نکات برجسته این گزارش، تاکید بر اهمیت روزافزون نوآوری باز و لزوم توجه به روابط و پیوند سازمان‌ها و نهادها در سنجش نوآوری است.

به نظر می‌رسد که سیاست‌گذاران علم و فناوری کشور باید به تدریج از نگاه ساده و خطی به نوآوری گذر کرده و تنها بر شاخص‌هایی تک‌بعدی چون تعداد مقالات علمی چاپ شده در ژورنال‌ها معتبر تاکید نکنند. الگوهایی جامع از این دست (که امکان مقایسه بین‌المللی و منطقه‌ای را هم فراهم می‌آورند) شاید بتوانند راهی به سوی تدوین و پیاده‌سازی سیاست‌های علم‌وفناوری هوشمندانه‌ و موثرتر بگشایند.

منبع: هم‌آفرینی



  • کلمات کلیدی :
  • نوشته شده در  سه شنبه 92/10/24ساعت  10:10 صبح  توسط مهدی معلی 
      نظرات دیگران()

    لیست کل یادداشت های این وبلاگ
    نحوه تدوین رساله پژوهشی
    جزوات حقوقی
    جزوات حقوق مالکیت صنعتی
    لینک دانلود جزوه حقوق رقابت تجاری و اسرار تجاری
    دانلود مجلات حقوق مالکیت فکری وایپو
    جزوه حقوق اینترنت و نرم افزارهای کامپیوتری دکتر رجبی
    حمایت یا عدم حمایت از پایگاه های داده در نظام حقوقی ایران
    نکته مهم
    جزوه داوری تجاری بین المللی
    جزوه مالکیت ادبی و هنری 2 دکتر حکمت نیا
    [عناوین آرشیوشده]
     
     RSS 
     Atom 
    صفحه نخست
    پست الکترونیک
    بازدید امروز : 0
    بازدید دیروز : 11
    مجموع بازدیدها : 476968