سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دانشجویان مالکیت فکری

مالکیت فکری ، اقسام و مراجع رسیدگی

تعریف مالکیت فکری

تعریف دقیقی از مالکیت فکری ارائه نشده است و همچنین علی رغم تعریفهایی در ابعاداقتصادی و موضوعی و شخصیتی و احکام هیچکدام تعریف جامع و کاملی نیستند . یک تعریف این است که به مجموعه حقوق غیر مادی و غیر ملموس و فکری گفته می شود که در زمینه های علمی ، ادبی ، و هنری مربوط به فعالیتهای شخص می باشد. یا مجموعه فعالیتهای ذهنی گفته می شود که دارای ارزش اقتصادی است. در تعریف دیگر به آرا و افکار و اندیشه های شخص گفته می شود که پس از ظهور در اشیا قابل لمس دارای ارزش اقتصادی می گردد. هرچند هیچکدام از این تعریفها دقیق نیست ولی می تواند مالکیت فکری را شناسانده و تا حدی آن را قابل فهم نماید.

اقسام مالکیتهای فکری:1) حق مولف 2) حق اختراع 3) طرح های صنعتی 4) علایم تجاری 5) نامهای تجاری 6) نشانه جغرافیایی 7) رازهای تجاری

مراجع رسیدگی: تا کنون دو کنوانسیون بین المللی برن مربوط به آثار ادبی و هنری و پاریس مربوط به طرحهای صنعتی در این مورد تشکیل شده و در سطح بین المللی به امور مالکیتهای فکری رسیدگی می نماید و حدود ،مدت اعتبار ودیگر اثار و حمایت ها را بیان می دارند.همچنین در ایران نیز بر طبق قانون حمایت از آثار ادبی و هنری کمیسیونی به همین نام تشکیل شده که به اعتراضات و شکایات و تخلفات رسیدگی و تصمیم مقتضی می گیرد. اعتراض به تصمیمات این کمیسیون در دادگاه قابل رسیدگی است .



  • کلمات کلیدی :
  • نوشته شده در  شنبه 92/9/16ساعت  8:5 صبح  توسط محمد صالح موسوی 
      نظرات دیگران()

    لیست کل یادداشت های این وبلاگ
    نحوه تدوین رساله پژوهشی
    جزوات حقوقی
    جزوات حقوق مالکیت صنعتی
    لینک دانلود جزوه حقوق رقابت تجاری و اسرار تجاری
    دانلود مجلات حقوق مالکیت فکری وایپو
    جزوه حقوق اینترنت و نرم افزارهای کامپیوتری دکتر رجبی
    حمایت یا عدم حمایت از پایگاه های داده در نظام حقوقی ایران
    نکته مهم
    جزوه داوری تجاری بین المللی
    جزوه مالکیت ادبی و هنری 2 دکتر حکمت نیا
    [عناوین آرشیوشده]
     
     RSS 
     Atom 
    صفحه نخست
    پست الکترونیک
    بازدید امروز : 58
    بازدید دیروز : 50
    مجموع بازدیدها : 478246