سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دانشجویان مالکیت فکری

 

چکیده :

نام : Vale dos Vinhedos (دره تاکستان)

نوع سازمان : شرکت تعاونی

صنعت : نوشیدنی ها (مشروب)

کشور / منطقه : برزیل

موضوع حمایت : کالاهای با مبدأ جغرافیایی خاص

ابزار حمایت : نشانه های جغرافیایی و نامگذاری مبدأ


پیشینه :

شرکت تولیدکنندگان شراب که در منطقه Vale dos Vinhedos در ایالت Rio Grande do Sul برزیل واقع شده است در سال 1995 به توسط کارآفرینانی که در آن منطقه پیشگام بودند بوجود آمد. هدف اصلی این شرکت ترویج ریشه های فرهنگی این منطقه با روش های اقتصادی و زیست محیطی پایدار می باشد که از جمله آن می توان به فرآیندهای درست کردن شراب معروفی که در این منطقه تولید می شود اشاره کرد.

عوامل مهم و متمایز کننده این منطقه نسبت به مناطق دیگر عبارت از موقعیت جغرافیایی خاص این منطقه، شراب معروف و آداب و رسوم مردمان آن می باشد. اصطلاح تی پی سی تی که عبارت از درجه ای در مورد مزه شراب که نشان دهنده منشأ فرهنگی و جغرافیایی آن می باشد، کیفیتی است که مردم بومی که در این منطقه زندگی می کنند موفق به بهره برداری تجاری از آن شده اند.

به علت موفقیت چشمگیر در این منطقه، امروزه کشاورزان برزیلی و تولیدکنندگان شراب از اهمیت داشتن محصولات متمایز محلی ای که مربوط به جغرافیای خاص و منشأ آنها می شود، آگاه هستند. این استراتژی به دولت و کسب و کار مرتبط با کشاورزی اجازه می دهد که به مقابله با چالش های رقابت در بازارهای جهانی بپردازند مادامی که نسبت به حفظ فرهنگ، توسعه اقتصادی و پایداری محیط زیست اطمینان حاصل کنند.

 

مشخصات این منطقه با مبدأ جغرافیایی خاص :

ایالت Rio Grande do Sul در داخل یک منطقه معتدل با آب و هوای نیمه گرمسیری با دمای سالانه متغیر بین 16 تا 18 درجه سانتیگراد در جنوب کشور برزیل واقع شده است. این ایالت چهارفصل را دارا می باشد و بارش باران در این منطقه به خوبی در طول سال توزیع شده است. آب و هوای این ایالت برای ساخت انواع شراب اعلاء ایده آل می باشد. کارخانه های شراب سازی در این منطقه به خاطر انواع شراب های قرمز و سفید خود مشهور می باشند.

منطقه Vale dos Vinhedos که به دره تاکستان شهرت دارد در منطقه Serra Gaúcha این ایالت واقع شده است. منطقه ای که علاوه بر شراب معروف خود به خاطر تولید مبلمان، شکلات، پنیر، صنایع دستی و کفشی نیز شناخته شده است. این دره 742 متر بالاتر از سطح دریا قرار دارد.


دانش سنتی(مرسوم) :

در دهه 1870 به علت دادن امتیاز اعطا زمین به توسط دولت برزیل، مهاجران ایتالیایی در منطقه Vale dos Vinhedos  به علت شباهت این منطقه از نظر آب و خاک به میهن خود، مستقر شدند و در این منطقه با تاک هایی که از ایتالیا آورده بودند شروع به کشت انگور کردند. این مهاجران به همراه خود فوت و فن خاصی برای تولید شراب آوردند که نسل ها از آن گذشته بود. هم اکنون برزیلی هایی که دارای تبار ایتالیایی هستند 60 درصد جمعیت این منطقه را تشکیل می دهند و حضور فرهنگی آنها در سراسر این ایالت مشهود می باشد.


نشانه های جغرافیایی :

در سال 1995، شش تولیدکننده شراب با سازماندهی کردن خودشان یک مجموعه ای را با نام انجمن(شرکت) تولیدکننده شراب فاخر Vale dos Vinhedos تأسیس کردند. این شرکت نه تنها شامل تشکیلاتی برای تولید شراب در این دره می شود بلکه شامل شرکت های مرتبط با گردشگری، تجارت محصولات کشاورزی و عرضه محصولات مرتبط با پرورش تاک در این منطقه نیز می شود.

مأموریت اصلی این مجموعه توسعه و ایجاد انگیزه تحقیق مرتبط با کشت انگور به منظور حفظ و حمایت از ریشه های فرهنگی تولیدکنندگان شراب در این منطقه می باشد. این انجمن یک تعداد طرح های ابتکاری برانگیخت که منجر به ثبت علائم جغرافیایی برای این منطقه شد. این علائم توسعه پیدا کرد، که از آثار آن می توان به قواعد سختگیرانه برای تولید و روش ها و طرز عمل هایی برای اعضای خود و شروع یک برنامه ای که با هدف بازاریابی در این دره به عنوان یک محل ملی و بین المللی که مرکز محصولات مرتبط با شراب می باشد، اشاره کرد.

در واقع یکی از اولین اقدامات شورای نظارتی این انجمن ایجاد یک قانون(کد) رفتاری بود. کد رفتاری نه تنها از دانش و فرهنگ تولید شراب دره حمایت می کرد بلکه مانع از سوء استفاده از نام شراب که اسم Vale dos Vinhedos روی آن بود نیز می شد. این مجموعه دارای دستورالعمل های روشنی است که تولیدکنندگان محلی بایستی بدان احترام بگذارند به طوری که آنها موظفند که به طور پیوسته محصولات خود را از نظر کیفیت و استاندارد بهبود دهند. کد رفتاری هم چنین روش های تولید دقیق را با بهره مندی از گروهی از ناظران، کارشناسان و تکنسین هایی که از شرکت برزیلی مطالعات کشاورزی و از خود انجمن می باشند، تضمین می کند. این کارشناسان با موم همه بطری هایی را که با استانداردهای سختگیرانه شرکت های تعاونی مواجه شده اند، نشانه گذاری می کنند.

در سال 1996 کشور برزیل حمایت قانون ملی از نشانه های جغرافیایی تحت قانون 9279 را بنیان نهاد. بر این اساس به منظور ثبت علائم جغرافیایی برای منطقه Vale dos Vinhedos، انجمن مطالعات و بررسی ویژگی های واجد شرایط بودن نشانه های جغرافیایی راه اندازی کرد. این مطالعات نهایتا شامل بررسی های جغرافیایی نقشه برداری مشخصات و توپوگرافی از دره می باشد. از دیگر فعالیت های این انجمن همکاری آن با مراکز علمی می باشد.

در سال 2001، Vale dos Vinhedos یکی از اولین نشانه های جغرافیایی بود که با مؤسسه ملی املاک صنعتی به ثبت رسید.

نشان(مهر) IPVV که مخفف Vale dos Vinhedos می باشد بر روی هر دو شراب قرمز و سفید این منطقه هک شده است و به سادگی در سراسر جهان قابل تشخیص می باشد. این علامت مزایای بزرگی را برای مصرف کنندگان به ارمغان می آورد چرا که آن نشانه ای است که کیفیت و تهیه کنندگان این نوع از شراب را ضمانت می کند و موجب اقناع آنان از استاندارد بودن آن می شود. در نهایت، ثبت نشان جغرافیایی نه تنها حمایت قانونی در برابر تقلب و تلاش برای غصب نام انجمن را فراهم می کند بلکه حق اقدام قانونی در مورد چنین تخلفاتی را نیز فراهم می کند.

شورای انجمن تولیدکننده شراب در برزیل پیشگام می باشد. آنها نه تنها یکی از اولین نشانه های جغرافیایی را در کشور برزیل ثبت کردند بلکه کد رفتاری را نیز که همراه با دستورالعمل های روشن و روش هایی بود که مورد بررسی قرار گرفت ایجاد کردند و به توسط تیمی از کارشناسان هم مورد تأیید قرار گرفت.


تجاری کردن محصول :

شراب های منطقه Vale dos Vinhedos پایگاه قوی ای در بازارهای جهانی دارا می باشند و می توانند در برابر محصولاتی با قیمت پایین تر بوسیله ارتقاء دادن کیفیت خود به عنوان یک جایگزین جذاب به رقابت بپردازد. درجه کیفیت این شراب به عنوان یکی از قوی ترین نقاط بازاریابی به اثبات رسیده است و موجب جذب هم مشتریان محلی و هم بین المللی شده است و این عامل باعث مشتاق شدن سرمایه گذاران به سرمایه گذاری در این منطقه شده است. یکی از عوامل سود در این منطقه سرمایه گذاری مجدد در انگورهایی با کیفیت بهتر و سیستم های تولید باغ های انگور می باشد. موفقیت های این شراب هم چنین موجب رشد اقتصادی در این منطقه شده است.


نتایج کسب و کار :

ایالت Rio Grande do Sul بزرگترین منطقه تولید شراب در کشور برزیل با سهم 90 درصد از بازار شراب این کشور می باشد. کشور برزیل در حال حاضر سومین کشور در میان کشورهای تولید کننده شراب در آمریکای جنوبی می باشد و بین بیست کشور برتر تجارت شراب در جهان است.

زمانی که در طول دهه 1990 برای اولین بار شراب در Vale dos Vinhedos به بازار عرضه شد، این دره متشکل از تعداد کمی تاکستان و خانه و دارای زیرساخت های بسیار کم و گردشگران اندکی که به قصد شراب به این منطقه مسافرت می کردند، بود.

این انجمن به 31 کارخانه شراب سازی و 39 سازمان مرتبط که شامل صنعتگران، مدیران هتل ها و رستوران ها می شود، ارتقاء پیدا کرده است. در سال 2009، کارخانه های شراب سازی در این منطقه 6.2 میلیون لیتر شراب یا به عبارتی دیگر 8.3 میلیون بطری شراب تولید می کردند. این تولید نشان دهنده بیش از 4 درصد تولید صنعتی در این منطقه می باشد.

نزدیک به 182 تا 229 نفر توریست در سال 2009 از این منطقه به خاطر لذت بردن از شراب های خوب آن و غذاهای ایتالیایی این منطقه و جاذبه های ورزش های زمستانی آن و دیگر خدمات آن از جمله صنایع دستی، دامداری ها، هتل ها و مهمان خانه ها بازدید کردند. از 80 نوع شرابی که در مراسم Harvest سال 2010 انتخاب شدند نزدیک به 25 درصد آن متعلق به منطقه Vale dos Vinhedos بود.

Vale dos Vinhedos خودش را به دلیل داشتن صنایع متنوع صنعتی که از جمله آن می توان به تجارت شراب اشاره کرد، پایدار مانده است و نشانه جغرافیایی این منطقه یکی از مهمترین علل پیشرفت این منطقه می باشد.

Vale dos Vinhedos و نشانه جغرافیایی آن تولیدکنندگان دیگر را برای بررسی منافع حاصل از ارتباط محصولات خود، موقعیت جغرافیایی منحصر به فرد، فرهنگ و دانش خاص از طریق ثبت نشانه جغرافیایی ترغیب می کند. این موارد نشان می دهد که به درستی ثبت کردن و بهره برداری کردن از نشانه جغرافیایی می تواند یک انگور ساده را به وسیله ای برای حفظ فرهنگ، پایداری زیست محیطی و پیشرفت های اقتصادی تبدیل کند.

 



  • کلمات کلیدی :
  • نوشته شده در  دوشنبه 92/9/25ساعت  12:8 عصر  توسط حسین حسینی 
      نظرات دیگران()

    لیست کل یادداشت های این وبلاگ
    نحوه تدوین رساله پژوهشی
    جزوات حقوقی
    جزوات حقوق مالکیت صنعتی
    لینک دانلود جزوه حقوق رقابت تجاری و اسرار تجاری
    دانلود مجلات حقوق مالکیت فکری وایپو
    جزوه حقوق اینترنت و نرم افزارهای کامپیوتری دکتر رجبی
    حمایت یا عدم حمایت از پایگاه های داده در نظام حقوقی ایران
    نکته مهم
    جزوه داوری تجاری بین المللی
    جزوه مالکیت ادبی و هنری 2 دکتر حکمت نیا
    [عناوین آرشیوشده]
     
     RSS 
     Atom 
    صفحه نخست
    پست الکترونیک
    بازدید امروز : 27
    بازدید دیروز : 26
    مجموع بازدیدها : 477425