سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دانشجویان مالکیت فکری

 

هر نشانی که منتسب کننده کالایی به یک منطقه خاص بوده و نشان دهنده کیفیت و مرغوبیت و شهرت ان باشد. این نشان شامل نام؛محل منشا کالا و خود کالا است کا کالا بدین وسیله به انجا تعلق می گیرد. این نشانه ها در مورد محصولات کشاورزی،دامداری،صنعتی و صنایع دستی و کلا هر تولیدی بکار میروند. اسم مبدا یک نوع از نشانه های جغرافیایی ست،که تولید کننده انرا برروی محصولات خود بکار می برد تا معرف ان کالا و نیز نشان دهنده این باشد که این کالا متعلق به کجاست. نشان جغرافیایی اعم از نام مبدا ست و شامل ان نیز می شود.اصولا این نام ها برای اطلاع و اگاهی مصرف کننده گان بر روی کالا درج می شوند تا انها اطمینان یابند که این کالا متعلق به کدام منطقه و یا محل جغرافیایی می باشد.

با توجه به اینکه در هر منطقه ای بدلیل شرایط اقلیمی،اب و خاک و دیگر عوامل طبیعی و انسانی و شرایط خاص بوجود امده مثل تعلق صنعت خاصی و انتساب ان به ان نقطه مانند فرش و گلیم و کفش ودیگر تولیدات دستی و ماشینی کالایی به نام ان منطقه شهرت یافته ،ذکر نام و نشان دلالت بر ان دارد که ان کالا در انجا با همان کیفیت و کمیتی تولید شده که مد نظر مصرف کننده بوده است.

به عنوان مثال میتوان از پسته و زیره کرمان نام برد هر چند در عمل چون این کالاها به صورت بسته بندی عرضه نمی شوند نام و نشانی بر روی انها درج نمی شود ولی عرفا به انجا تعلق دارند.این کالاها اگر بسته بندی شوند درج نام و نشانی بر روی انها الزامی می گردد و در صورت منتسب کردن انها به جایی دیگر و به صورت غیر واقعی بدلیل فریب مصرف کننده شامل مجازات است و همچنین اگر این محصولات در جایی دیگر تولید شوند و به نام این منطقه به فروش رسند این به طریق اولا شامل مجازات می گردد. قوانین داخلی و کنوانسیونهای بین المللی از این علامات و نشانه ها حمایت جدی می نمایند تا مصرف کننده بتواند به صرف مراجعه به مرکز خرید و با مشاهده فقط بسته بندی کالا اطمینان حاصل کند که این همان کالای مد نظر وی است.



  • کلمات کلیدی :
  • نوشته شده در  پنج شنبه 92/9/28ساعت  10:17 صبح  توسط محمد صالح موسوی 
      نظرات دیگران()

    لیست کل یادداشت های این وبلاگ
    نحوه تدوین رساله پژوهشی
    جزوات حقوقی
    جزوات حقوق مالکیت صنعتی
    لینک دانلود جزوه حقوق رقابت تجاری و اسرار تجاری
    دانلود مجلات حقوق مالکیت فکری وایپو
    جزوه حقوق اینترنت و نرم افزارهای کامپیوتری دکتر رجبی
    حمایت یا عدم حمایت از پایگاه های داده در نظام حقوقی ایران
    نکته مهم
    جزوه داوری تجاری بین المللی
    جزوه مالکیت ادبی و هنری 2 دکتر حکمت نیا
    [عناوین آرشیوشده]
     
     RSS 
     Atom 
    صفحه نخست
    پست الکترونیک
    بازدید امروز : 18
    بازدید دیروز : 26
    مجموع بازدیدها : 477948