سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دانشجویان مالکیت فکری

 

[با تشکر لطفا منبع ذکر شود. هزار و یک بار! معلی]

 

در یک تقسیم، مطالعه مالکیت فکری در دو بخش حقوقی و غیر حقوقی انجام می‌شود: بخش حقوقی، قواعد مالکیت فکری را در حوزه‌های تقنین و تفسیر (توسط حقوقدانان یا قضات) و مطالعه تطبیقی در برابر قوانین دیگر و در نهایت حوزه اجرا مورد بررسی قرار می دهد.

اما بخش غیرحقوقی شامل مطالعه فلسفه مالکیت فکری است که سابقه چندانی ندارد. در بخش فلسفه این تمایل وجود دارد تا مسایل این حوزه با ارجاع به مبانی و اصولی چون نظم و عدالت مورد بررسی قرار گیرند و سپس چگونگی اجرایی شدن آنها در عالم حقوق بررسی می‌شود تا از بعد عقلایی محض خارج شده و عینیت یابند.

اگر بپذیریم موضوع مالکیت فکری یک امر غیر اعتباری [ملموس] است، با مشکل چندانی مواجع نخواهیم شد. چون بدین وسیله می توانیم قواعد مالکیت را بر انها بار کنیم. فلاسفه برای اینکه بتوانند حقوق مالکیت فکری را لمس کنند باید یک وجود خارجی برای ان قایل شوند که این با تجلی ان در اجسام امکان پذیر می شود. اصولا فرض وجود خارجی برای مالکیت فکری ، دست انها را باز می گذارد تا با تفسیر و تحلیل دقیق و مو شکافانه ماهیت باطنی انرا اثبات نمایند. فلسفه در واقع، علمِ چگونه موجود بودن این نوع مالکیت است.

در عمل نیز برای استفاده عملی از حاصل فکری نوعا می بایست ان فکر را در جسم عینی و قابل لمس قرار داد. فلسفه مالکیت بر خلاف بعد حقوقی به جنبه اقتصادی توجهی ندارد بلکه می خواهد ثابت نماید چون این فکر موجود است، دارای فایده است و می‌تواند مورد مبادله قرار گیرد، پس می شود انرا در ظرفی قرار داد تا مورد استفاده قرار گیرد.



  • کلمات کلیدی :
  • نوشته شده در  شنبه 92/9/30ساعت  12:9 صبح  توسط محمد صالح موسوی 
      نظرات دیگران()

    لیست کل یادداشت های این وبلاگ
    نحوه تدوین رساله پژوهشی
    جزوات حقوقی
    جزوات حقوق مالکیت صنعتی
    لینک دانلود جزوه حقوق رقابت تجاری و اسرار تجاری
    دانلود مجلات حقوق مالکیت فکری وایپو
    جزوه حقوق اینترنت و نرم افزارهای کامپیوتری دکتر رجبی
    حمایت یا عدم حمایت از پایگاه های داده در نظام حقوقی ایران
    نکته مهم
    جزوه داوری تجاری بین المللی
    جزوه مالکیت ادبی و هنری 2 دکتر حکمت نیا
    [عناوین آرشیوشده]
     
     RSS 
     Atom 
    صفحه نخست
    پست الکترونیک
    بازدید امروز : 16
    بازدید دیروز : 129
    مجموع بازدیدها : 477592