سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دانشجویان مالکیت فکری

توجه! دوستان سلام...پیشنهاد میکنم این پست رو حتما بخونید چونکه "چای بدون دارجلینگ مانند مشروب بدون شامپاین است"

 

پیشینه

دارجلینگ یکی از شهرهای کشور هندوستان و در ایالت بنگال غربی است. این شهر مرکز فرماندهی منطقه دارجلینگ، در تپه‌های شیوالیک در قسمت‌های کم‌ارتفاع‌تر رشته کوههای هیمالیا است که در ارتفاع تقریبی 2134 متر یا6982 پا قرار گرفته است. در طول حکومت بریتانیا در هند دمای هوای دارجیلینگ باعث شد این منطقه به ایستگاه تپه‌ای( شهر تپه‌ای) برای انگلیسی‌ها تبدیل شود تا با سکنی گزیدن در آنجا از گرمای دشتهای سوزان در طول تابستانها رهایی یابند. دارجلینگ در عرصه بین‌المللی به خاطر صنعت چای و راه آهن دارجلینگ هیمالیا که یکی ازبناهای میراث فرهنگی جهانی یونسکو است، شهرت دارد. قدمت مزارع چای متعلق به نیمه‌های قرن نوزدهم میلادی می‌رسد که آن هم در نتیجه? توسعه صنعت چای توسط انگلستان پدید آمد. پرورش‌دهندگان چای منطقه، گونه‌های پیوندی خاصی برای چای سیاه و نیز روشهای خاصی برای عمل آوردن آن ایجاد کردند و ترکیبات گوناگونی به دست آوردند که در میان مطلوبترین ترکیبهای چای جهان قرار داشت(منبع : https://fa.wikipedia.org).

در سال 1843 دکتر کمپل اولین مدیر بخش شمالی دارجلینک(Darjeeling)،آزمایشاتی در باغش انجام داد.پس از ان خیلی زود مردم آن محل فهمیدند که تپه های آنجا یک آب و هوای خاصی برای باغ های چایی دارد.امروزه،دارجلینگ قدرت تأمین چای سیاه بیشتر دنیا را داردو این یک ادعایی که می گویند"چای بدون دارجلینگ مثل مشروب بدون شامپاین است". اولین باغ تجاری چای در ان منطقه توسط یک شرکت انگلیسی تأسیس شد.  در سال 1866 میلادی 39 تا از باغ های آنجا تنوانستند 21 هزار کیلوگرم چای در سال تولیدکنند. کشت چای در دارجلینگ ادامه یافت تا اینکه به یک سرمایه گذاری سودده تبدیل شد و امروزه بیش از 10 میلیون کیلوگرم در سال چای تولید می کند.صنعت چای در هند به طور کلی و در دراجلینگ بطور خصوصی،توسط بخش خصوصی اداره می شود. انجمن کاشت دارجلینگ در سال 1892 تشکیل شد و از تولیدکنندگان همان محل بودند.انجمن همکاری نزدیکی با هیئت مدیره چای(که یک سازمان دولتی است که تمام مراحل کشت،تولیدو فروش چای را اداره می کند) برقرارکرد.

مشخصات

منطقه دارجلینگ دارای یک خاک و شرایط آب و هوایی عالی برای کشت چایی است.تمام باغ های چایی در  آن منطقه بین 200 تا 2000 متر بالاتر از سطح دریا می باشندو با دامنه شیب دار 60 تا 70 درجه. این شیب تپه زهکشی طبیعی در صول فصب بهار دارد.بارندگی های زیاد هم یک مزیت برای کشت چای است. رطوبت بالا ،درجه تبخیر،سرعت باد،داشتن 2 تا 4 ساعت از نور روز،غبارفراوان،ابرها و مه نیز از عوامل مهم کمک به یک کیفیت منحصر به فرد کشت چای در منطقه دارجلینگ شده است.

خاک هم به طور ویژه ای منجر به کشت چای با کیفیت بالا می شود. در جه سطح کربنِ خاک در دیگر مناطق کشت چای در هند کمتر از یک درصد است ام در دارجلینگ این بشتر است. این ناحیه سرشار از مواد آلی از پوشش جنگل است.هوازدگی سنگها وخاک دارای مواد مغذی ضروری است. این ترکیب به همراه یک آب و هوای خاص و شرایط جغرافیایی سبب بوجود آمدن یک آب و هوای عالی برای رشد چای می شود.

از دیگر مشخصه های چای دارجلینگ این هست که بوته هایی که در آن منطقه رشد می کنند متعلق به یک هیبریدی چینی،عصاره چای سبز و سیاه،که تقریبا در هیچ کجای بجز ژاپن و چین وجود ندارد. بوته های چای آن منطقه دارای برگهای کوچکی هستند و ریشه آنها بیشتر از یک متر رشد می کنند که این امر کمک به حفظ منابع طبیعی خاک می کند و باعث می شود بوته ها در مقابل آب و هوای سرد طاقت بیاورند. این بوته ها با آب و هوا و خاک آن منطقه بطور مناسبی وفق پیدا کرده اند،لذا چایی که در منطقه دارجلینگ از این بوته ها کشت می شود دارای یک خواص منحصر به فردی است که همان بوته در منطقه دیگر این خاص رو ندارد.

کشت چای در دارجلینگ به عنوان یک دانش سنتی در میان خانواده های آن منطقه تبدیل شده و نسل به نسل منتقل می شود. بیش از 70 درصد نیروی کار در چیدن چای رو زنان آن منطقه تشکیل می دهند.لذا دانش سنتی که زنان دارند تضمینی است که آنها بتوانند این بوته های کمیاب چای سیاه و سبز را با مهارت خاصی بچینند (چراکه چیدن چای آن منطقه با دیگر مناطق فرق می کند).

بنابراین به طور کلی ،ترکیبی از خاک و شرایط محیطی خاص ان منطقه،دانش سنتی و شیوه های تولید(تولید کنندگان محلی) باعث تفاوت چای دارجلینگ با دیگر مناطق کشت چای شود.

 

دامنه حمایت های ملی و بین المللی

هیئت مدیره چای هند بر به رسمیت شناختن مبدأ منطقه ای چای دارجلینگ تأکید داشت. لذا به منظور حفاظت از ویژگی های خاص مرتبط با این چای و شهرت آن ، هیئت مدیره چای و انجمن کاشت دارجلینگ هر دو درگیر سعی بر حمایت از این میراث مشترک در سطوح مختلف شدند. حمایت ها اساسا شامل موارد زیر است :

  • جلوگیری از سوء استفاده از از کلمه دارجلینگ برای فروش انواع دیگر چای در سراسر جهان
  • ارائه محصول معتبر به مصرف کننده
  • بالابردن سود تجاری سهام داران برند برای رسیدن به {سطح}صنعت هند
  • رسیدن به یک وضعیت بین المللی مطلوب شبیه شامپاین(شامپاین از نوع شراب های بدون گاز می‌باشد و بر اثر تخمیر گاز کربینک به وجود می‌آید. این نوع شراب در ناحیه ای به نامشامپایندرفرانسهساخته می‌شود و نام خود را نیز از همین مکان گرفته‌است) و اسکاچ ویسکی از لحاظ حقوق سهام داران نام تجاری و دولتی

از لحاظ قانونی، هیئت مدیره چای مالک حقوق مالکیت فکری چای دارجلینگ است.

یکی از اولین اقداماتی که توسط هیئت مدیره چای انجام شد طراحی یک لوگو برای دارجلینگ بود.

این لوگو در سال 1983 تهیه شده است

این لوگو در قانون علائم تجاری هند مصوب سال 1999 به ثبت رسیده(به رسمیت شناخته شده است). در عرصه بین المللی، لوگو دارجلینگ در مناطق مختلفی از جمله  کانادا،مصر ،بعضی کشورهای اروپایی،ژاپن ،لبنان،انگلستان و امریکا به عنوان یک علامت تجاری/تأییدی/جمعی به ثبت رسیده است. علاوه بر این کلمه دارجلینگ در روسیه به عنوان علامت تجاری به ثبت رسیده است و در استرالیا هم منتظر به ثبت رسیدن تحت علامت تأئیدی است. در اتحادیه اروپا به عنوان یک علامت جمعی به ثبت رسیده. در المان و ژاپن هم به عنوان یک علامت جمعی است. لوگو همچنین در صحنه بین المللی تحت سیستم مادرید ثبت شده است.

هم لوگو و هم کلمه دارجلینگ ذیل قانون علائم جغرافیایی اجناس مصوب سال 1999 به رسیده است.

در قانون کپی رایت هند مصوب سال 1957،لوگو دارجلینگ مورد حمایت کپی رایت قرار گرفته و به عنوان یک کار هنرمندانه در در دفتر کپی رایت به ثبت رسیده است.

توجه! این پست دارای موضوعات دیگری نیز می باشد که اگر دوستان مایل بودند بگن تا بقیه رو هم بزارم.

   

 

 

 

 



  • کلمات کلیدی :
  • نوشته شده در  یکشنبه 92/10/1ساعت  7:22 عصر  توسط مسعود زنگنه 
      نظرات دیگران()

    لیست کل یادداشت های این وبلاگ
    نحوه تدوین رساله پژوهشی
    جزوات حقوقی
    جزوات حقوق مالکیت صنعتی
    لینک دانلود جزوه حقوق رقابت تجاری و اسرار تجاری
    دانلود مجلات حقوق مالکیت فکری وایپو
    جزوه حقوق اینترنت و نرم افزارهای کامپیوتری دکتر رجبی
    حمایت یا عدم حمایت از پایگاه های داده در نظام حقوقی ایران
    نکته مهم
    جزوه داوری تجاری بین المللی
    جزوه مالکیت ادبی و هنری 2 دکتر حکمت نیا
    [عناوین آرشیوشده]
     
     RSS 
     Atom 
    صفحه نخست
    پست الکترونیک
    بازدید امروز : 4
    بازدید دیروز : 36
    مجموع بازدیدها : 478395