سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دانشجویان مالکیت فکری

بنا بر خبر سازمان جهانی مالکیت فکری (لینک خبر)، پیوستن جمهوری اسلامی ایران به معاهده همکاری در ثبت اختراع از تاریخ 17 مهرماه 1392 اجرایی خواهد شد و ایران به عنوان عضو صد و چهل و هشتم (148) این معاهده شناخته خواهد شد.

لازم به ذکر است که لایحه الحاق دولتجمهوری اسلامی ایران به این معاهده در جلسه 24 مهرماه 1386 به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده بود اما در سال‌های گذشته سازمان ثبت اسناد و املاک کشور (به عنوان مرجع ملی نظام ثبت اختراع) به دلیل کمبود امکانات و مهیا نبودن زیرساخت‌های اجرایی لازم (لینک)، سند الحاق را به سازمان جهانی مالکیت فکری تودیع نمی‌کرد. در نهایت در تاریخ 13 تیرماه 1392 این سند به آن سازمان جهانی تحویل داده شد و عضویت ایران از تاریخ 17 مهرماه 1392 نهایی خواهد شد.

این معاهده با کمک به ساده‌سازی فرآیند ثبت اختراع در دیگر کشورها، برای مخترع این امکان را به وجود می‌آورد تا با ثبت تنها یک تقاضانامه ثبت، مسیر کسب حفاظت قانونی در کشورهای عضو را به موازات طی کند. همچنین از راه این فرآیند ثبت، مخترعین می‌توانند زمان بیشتری برای تصمیم‌گیری در مورد کشورهای محل ثبت اختراع خود به دست آورند. پیش از این (بر اساس کنوانسیون پاریس) مخترعین ایرانی از زمان ثبت درخواست ثبت اختراع خود در ایران تنها 12 ماه وقت داشتند تا نسبت به تشکیل پرونده ثبت در دیگر کشورها اقدام کنند. اما مشکل این جاست که در این بازه زمانی کوتاه، پتانسیل تجاری بسیاری از اختراعات آشکار نمی‌شود و سرمایه‌گذاری برای ثبت آنها دشوار می‌شود. اما از راه معاهده همکاری ثبت اختراع این بازه زمانی تا 30 ماه افزایش می‌یابد.

منبع: هم آفرینی دات کام



  • کلمات کلیدی :
  • نوشته شده در  جمعه 92/9/29ساعت  7:0 صبح  توسط احمد قندی 
      نظرات دیگران()

    لیست کل یادداشت های این وبلاگ
    نحوه تدوین رساله پژوهشی
    جزوات حقوقی
    جزوات حقوق مالکیت صنعتی
    لینک دانلود جزوه حقوق رقابت تجاری و اسرار تجاری
    دانلود مجلات حقوق مالکیت فکری وایپو
    جزوه حقوق اینترنت و نرم افزارهای کامپیوتری دکتر رجبی
    حمایت یا عدم حمایت از پایگاه های داده در نظام حقوقی ایران
    نکته مهم
    جزوه داوری تجاری بین المللی
    جزوه مالکیت ادبی و هنری 2 دکتر حکمت نیا
    [عناوین آرشیوشده]
     
     RSS 
     Atom 
    صفحه نخست
    پست الکترونیک
    بازدید امروز : 5
    بازدید دیروز : 129
    مجموع بازدیدها : 477581