سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دانشجویان مالکیت فکری

مقدمه:

منطقه ی آتشفشانی قرمز رنگ شهر مکزیک به "تکیلا"و اطراف ان محیطی مناسب جهت کاشت گیاه Agave می باشد . مزه ی ترش که از گیاهAgave  آبی بدست می آید, با تقطیر به تولید مشروب به نام "تکیلا" منجرب می شود.مشروب آتشین مکزیکی که نام انحصاری از این گیاه گرفته شده است. تولید آن 200سال قبل شروع شده است. انواع مختلف از گیاه یاد شده در این منطقه وجود دارد که تنها نوع آبی رنگ آن برای مشروب" تکیلا" استفاده می شود. بوی عطر معین این مشروب مورد توجه خبرگان این در زمینه است که از نظر علامت جغرافیایی این منطقه را مورد توجه قرار داده است.

-اطلاعات سنتی و منطقه ی جغرافیایی تولید محصول:

تولید کنندگان این محصول در اطراف منطقه ی "تکیلا" قرار دارند هنگامی که کشور اسپانیا،کشور مکزیک را در قرن 15 تسخیر نمود،آنها از گیاه Ageve و کاکتوس مشروب تهیه می کردند . مشروب تکیلا که امروز تهیه می شود ادامه همان روش و بصورت مدرن و بدون تجهیرات پیشرفته انجام می شود .

 برای تولید گیاه Agave 8 تا 14 سال زمان نیاز است تا بتوان از هسته آن جهت مشروب تکیلا استفاده نمود. انتخاب بهترین دانه,پخت و تخمیر و تقطیر آن مهم ترین و اصلی ترین کار تهیه تکیلا می باشد. قبل از له کردن دانه ها مدت 36 ساعت باید در حالت پخت نگه داشته شوند پس از له کردن نسبت به تخمیر آن اقدام می شود که حدود 12 روز در صورتی که از مواد شیمیایی استفاده نشود طول می کشد. مدت زمان تقطیر تقریبا دو برابر زمان تخمیر به جهت افزایش الکل به 30 تا 40 درصد طول می کشد.دولت مکزیک قانونی مصوب نموده که مشروب تکیلا باید 14 تا 21 روز دوره تقطیر آن بطول انجامد. مشروب تکیلا در مدل های مختلف و بسته بندی های سنتی عرضه و صادر می شود.

نام انحصاری:در سال 1970 دولت مکزیک با توجه به ارزش گیاه Agave آبی پیش دستی نمود و به این مشروب نام محصول اصلی کشور مکزیک اتلاق نمود و در سال 1974 تصویب شد و در سال 1978 به ثبت جهانی رسید (تحت موافقت نامه لیسبون).لقب اصلی آن "مایع طلایی"که دارای نشان و علامت انحصاری )AO( Appellation of origin می باشدو نشان دهنده منطقه ای است که از نظر جغرافیایی محصول در آن تولید می شود.علاوه بر ثبت علامت AO برای این محصول , دولت مکزیک کلیه حقوق قانونی آن را با نام "تکیلا"محفوظ و ثبت نموده است.همطراز با حفظ حقوق بین المللی مشروب تکیلا ,دولت مکزیک حفظ حقوق قانونی آن را تحت پیمان های دو طرفه با کشورهای دیگر به اجرا گذارده است.مطابق توافقنامه های تجارت آزاد313 با کشورهای آمریکای شمالی,کاناداو ایالت متحده که اشاره میدارد تکیلا وMezcal محصول انحصاری و به ثبت رسیده کشور مکزیک می باشد و اجازه نمی دهد محصول دیگری با نام تکیلا یا Menzel در جهان عرضه شود مگربا اجازه قانونی دولت مکزیک.تا سال 1990,سالانه 5/3 میلیون لیتر از این مشروب در اروپا عرضه و صادر شده است, تولید کنندگان مشروب ایتالیا از شکرکه گیاهی مشابه Agave است مشروبی ساخته اند و با نام تکیلا عرضه نموده اند. به همین جهت دولت مکزیک طی توافقنامه ای با اروپا مصوب نمود که نمونه اصلی همان نام انحصاری تکیلا می باشد و نام مشروبات اروپا با نام و علامت مشابه تکیلا عرضه شود.هنگامی که کشور چین نیز نسبت به تولید گیاه مشابه Agave  اقدام نمود, دولت مکزیک طی توافقنامه ای برای حفظ نام وعلامت اصلی تکیلا امضا نمود.

برای مردم مکزیک, تکیلا تنها یک محصول ملی انحصاری نیست بلکه,سمبل فرهنگ و علامت جغرافیایی, محل تولید آن کشور می باشد.



  • کلمات کلیدی :
  • نوشته شده در  دوشنبه 92/10/2ساعت  7:37 عصر  توسط مجید کرد زنگنه 
      نظرات دیگران()

    لیست کل یادداشت های این وبلاگ
    نحوه تدوین رساله پژوهشی
    جزوات حقوقی
    جزوات حقوق مالکیت صنعتی
    لینک دانلود جزوه حقوق رقابت تجاری و اسرار تجاری
    دانلود مجلات حقوق مالکیت فکری وایپو
    جزوه حقوق اینترنت و نرم افزارهای کامپیوتری دکتر رجبی
    حمایت یا عدم حمایت از پایگاه های داده در نظام حقوقی ایران
    نکته مهم
    جزوه داوری تجاری بین المللی
    جزوه مالکیت ادبی و هنری 2 دکتر حکمت نیا
    [عناوین آرشیوشده]
     
     RSS 
     Atom 
    صفحه نخست
    پست الکترونیک
    بازدید امروز : 6
    بازدید دیروز : 49
    مجموع بازدیدها : 477453