سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دانشجویان مالکیت فکری

بسمه تعالی

آثار هنری، ابداع و اختراع زائیده روح و اندیشه بشری است. این آثار برای انسانها لیاقت و شایستگی زندگی را تأمین می‌کنند. این از وظایف دولتها است که از هنرها و اختراعات حمایت نمایند.

این متن در سازمان جهانی مالکیت فکری (WIPO) در ژنو به 61 زبان دنیا از جمله فارسی نوشته شده است.


شکل‌گیری و عملکرد مطلوب نظام مالکیت فکری به عنوان یکی از زیرساختهای ضروری برای توسعه دانش‏بنیان، از جمله الزامات و زیرساخت های توسعه فناوری و نوآوری و تکمیل زنجیره ایده تا ثروت است. یکی از ملزومات اولویت‌دار ارتقای نظام مالکیت فکری در جامعه، افزایش آگاهی عمومی و دانش تخصصی نسبت به آن است. این دانش و آگاهی زمینه‏ساز مشارکت اجتماعی و همسوشدن باورها و رفتارهای جامعه با انتظارات و هنجارهای مطلوب نظام مالکیت فکری است.

در همین باره، علاوه بر ماموریت ذاتی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای تکمیل زنجیره ایده تا ثروت، در برخی اسناد ملی توسعه‌ای کشور احکام مرتبطی برای این معاونت صادر شده است. از جمله در نقشه جامع علمی کشور ذیل راهبرد کلان 1 توسعة علم و فناوری در کشور، راهبرد ملی «ساماندهی نظام مالکیت فکری در حوزه‌های علم و فناوری» و اقدامات ملی متعدد مرتبط با آن تعریف شده است. به همین ترتیب در ماده 17 قانون برنامه پنج‌ساله پنجم توسعه، به منظور توسعه و انتشار فناوری و حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان به دولت اجازه داده شده است تا برخی حمایت‌های مالی از فعالیت‌ها در حوزه مالکیت فکری را به انجام برساند.

بر همین اساس معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، «حمایت از ترویج مالکیت فکری» را به عنوان یکی از لوازم و مقدمات ضروری تحقق مأموریت‌ها، اهداف و احکام فوق در دستور کار قرار داده است.

در این راستا از کلیه افراد حقیقی و حقوقی صاحب توانمندی در زمینه آموزش و ترویج مفاهیم مالکیت فکری و اصول و روش‌های تجاری‌سازی دستاوردهای علمی، فنی و هنری، دعوت به عمل می‌آید تا توانمندی‌ها و ظرفیت‌های خود را برای همکاری در این طرح معرفی نمایند.

تعریف واژگان و اصطلاحات مورد استفاده در این طرح:

·معاونت: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری. دفتر سیاستگذاری علم و فناوری از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری موظف به اجرای این طرح شده است.

·مجری: افراد حقیقی یا حقوقی برگزارکننده فعالیت ترویجی. شرایطی را که باید مجری احراز نماید تا مشمول استفاده از کمک‌های این طرح شود در بخش مجریان مشاهده نمایید.

·فعالیت ترویجی: سمینار یا کارگاه آموزشی یا موارد مشابه که با هدف آموزش یا ترویج مفاهیم مالکیت فکری برگزار می‌گردد.

·دستگاه متقاضی: مراکز رشد، پارک‏ها و شهرک‏های علم و فناوری و شرکت‌های دانش‌بنیان. در این مرحله از طرح، اجرای فعالیت ترویجی توسط مجری در تعامل با مراکز رشد، پارک‏ها و شهرک‏های علم و فناوری و شرکت‌های دانش‌بنیان، به عنوان دستگاه متقاضی، مورد حمایت معاونت قرار می‌گیرد. دستگاه‌های متقاضی می‌توانند اطلاعات تکمیلی درباره این طرح را در بخش متقاضیان مشاهده نمایند.

·مدرس: فردی که از سوی مجری برای ارائه مطلب در فعالیت ترویجی به کار گرفته می‏شود. شرایط مدرس در بخش مجریان اعلام شده است.

اولویت‌های ترویجی:

معاونت با عنایت به نیازهای شناسایی‌شده و نیز ظرفیت‌های موجود در کشور، موضوعات و مخاطبان ذیل را به عنوان اولویت‌های ترویج مالکیت فکری دراین مرحله از اجرای طرح تعیین نموده است:

·ترویج در میان مراکز رشد، پارک‌های علم و فناوری و شرکت‌های دانش‌بنیان

·ترویج «فرصت‌ها و روش‌های بهره‌برداری» از اطلاعات دارایی‌های فکری ثبت شده فعلی

·ترویج «روش‌ها و اصول تجاری‌سازی» دارایی‌های فکری

بر این اساس، فعالیت‌های ترویجی با عناوین کلی ذیل – یا موارد مشابه – و با برنامه زمانی پیشنهادشده، می‌توانند مشمول حمایت‌های این طرح قرار گیرند.

ردیف

عنوان کلی فعالیت ترویجی

مدت ارائه مطلب (ساعت)

1

مبانی مالکیت فکری

6

2

پتنت و راز تجاری

6

3

علایم تجاری و طرح صنعتی

6

4

تجاری‌سازی و لایسنس

6

5

ارزشگذاری دارایی‌های فکری

3

6

جستجو و تحلیل پتنت

6

7

استراتژی و مدیریت مالکیت فکری

6

8

مالکیت فکری در فضای سایبر

3

ترکیب و تلفیق عناوین و مباحث فوق نیز می‌تواند به عنوان فعالیت ترویجی، ‌مورد حمایت قرار بگیرد. درصورت توافق مجری و دستگاه متقاضی بر روی عناوین و موضوعات مالکیت فکری غیر از موارد فوق، معاونت به طور موردی درباره نحوه حمایت‌ها اعلام نظر خواهد نمود.

 




  • کلمات کلیدی :
  • نوشته شده در  سه شنبه 92/10/3ساعت  12:55 صبح  توسط احمد قندی 
      نظرات دیگران()

    لیست کل یادداشت های این وبلاگ
    نحوه تدوین رساله پژوهشی
    جزوات حقوقی
    جزوات حقوق مالکیت صنعتی
    لینک دانلود جزوه حقوق رقابت تجاری و اسرار تجاری
    دانلود مجلات حقوق مالکیت فکری وایپو
    جزوه حقوق اینترنت و نرم افزارهای کامپیوتری دکتر رجبی
    حمایت یا عدم حمایت از پایگاه های داده در نظام حقوقی ایران
    نکته مهم
    جزوه داوری تجاری بین المللی
    جزوه مالکیت ادبی و هنری 2 دکتر حکمت نیا
    [عناوین آرشیوشده]
     
     RSS 
     Atom 
    صفحه نخست
    پست الکترونیک
    بازدید امروز : 9
    بازدید دیروز : 34
    مجموع بازدیدها : 477973