سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دانشجویان مالکیت فکری

روز چهارشنبه نهم بهمن امتحان درس حقوق بین الملل خصوصی و مالکیت فکری (تعارض قوانین) برگزار شد. هم کلاسیهای عزیز راضی به نظر می رسیدند چرا که هم محتوای خوبی در کلاس عرضه شده بود و هم از پس امتحان خوب بر اومده بودند.
جا داره از استاد عزیز جناب دکتر ایرانپور هم تشکر کنم و تبریک بگم که تونستند این دوستان دیر پسند و با توقعات (کمی) بالا رو از این درس راضی کنند که این از پدیده های نادر و کاری بسیار مشکله. علتش هم مشخصه: 1. آقای دکتر به دقت درباره موضوع مطالعه کرده بودند و تسلط داشتن. 2. ایشون قدرت تحلیل خوبی دارند. 3. ویژگی دیگه کلاس هم این بود که با مطرح کردن کمترین سرفصل ها پرفایده ترین مطالب رو مطرح کردند و سعی کردند به جای بمباران اطلاعات که راحت ترین کاره، با فکر و تأمل یک کلاس علمی و فعال داشته باشند. 4. کلاسی که استاد در اون متکلم وحده نبود.


اما سؤالات امتحانی که برای هر کدوم حدود یک صفحه امتحانی نوشتیم:

1. حق بر آفرینشهای فکری را از دیدگاه نظریه عینی گرای اقتصادی (نفع گرا) تحلیل کنید؟
2. تحول حق بر آفرینشهای را از یک حق عمومی به خصوصی بررسی کنید؟
3. حمایت یا عدم حمایت از حق بر آفرینشهای را به استناد ماده 966 قانون مدنی استدلال کنید؟
4. مسئله: یک شرکت خارجی نرم افزاری را با صرف 5 هزار ساعت کار طراحی کرده است. شرکت ایرانی طی یک بازدید از شرکت خارجی نرم افزار را به دست آورده و در ایران استفاده می کند. استدلالها و مستندات حقوقی خود را به عنوان وکیل شرکت خارجی و ایرانی و قاضی پرونده بیان کنید؟



  • کلمات کلیدی : سؤالات امتحانات
  • نوشته شده در  جمعه 87/11/11ساعت  6:22 عصر  توسط مهدی معلی 
      نظرات دیگران()

    متن جلسه اول و دوم این درس رو به درخواست بعضی از دوستان گذاشتم البته کمی ناقصه که عذر خواهی می کنم. فایل صوتی جلسه دوم هم موجوده و گر کسی تمایل داشت قابل دسترسیه.


    حلسه اول، مبانی حقوق بین الملل خصوصی یک:

     
    حقوق دو رکن دارد: یکی شخص است که صاحب حق است
    دوم رابطه حقوقی است که در قالب عناوین مختلف مثل قراردادها و مسئولیت قراردادی مالکیت ارث و اسناد مانند الزام به تنظیم سند و...
    پس در بحث در حقوق به طور کلی، یکی اشخاص داریم و دیگری رابطه حقوقی. حقوق شخص مدار است یعنی اول شخص است که با احراز شرایط اهلیت می یابد که در قالب حقوق ظهور میابد.  در حقوق بین الملل هنگام صحبت از حقوق اشخاص تابعیت به عنوان اولین موضوع مطرح می شود. تابعیت وصفی است که ما به شخص می دهیم یعنی ایا شخص ایرانی است که تابعیت بدهیم یا نه، دارای اهلیت تمتع هست و استیفا یا خیر. اثر وصف تابعیت باعث طبقه بندی افراد به ایرانی و خارجی از نظر تابعیت می شود.
     
    اشخاص در حقوق خصوصی و عمومی:
    هنگامی که در حقوق می خواهیم صحبت از شخص کنیم باید ابتدا یک تقسیم بندی را مدنظر قرار دهیم و مشخص کنیم صحبت از شخص در حقوق خصوصی و مدنی است یا عمومی:
    در حقوق مدنی و خصوصی بحثها درباره اشخاص ابتدائا در موضوع اهلیت تمتع و استیفای اوست و بعد صحبت از حقوق مربوط به شخصیت می کنید. اما در حقوق عمومی وقتی صحبت از شخص می کنید صحبت از شخص حاکم در مقابل فرمانبر می کنیم. در ح عمومی اشخاص هیچ گاه مساوی نیستند. ولی در ح خصوصی فرض بر تساوی اشخاص و با رابطه عرضی است. وقتی رابطه عرضی باشد از تساوی حقوق برخوردارند ولی در ح عمومی به خاطر نظم رابطه طولی و بین حاکم و فرمانبر داریم. در حقوق خصوصی مبنای فقهی حق، بنای عقلاست در صورتی که در حقوق عمومی ممکن است مبنای امور، عرف و بنای عقلا نباشد مانند مالیات. بلکه مبنای آنها مصالح و مفاسد و صلاحدید حاکمیتی است.
     ادامه مطلب...


  • کلمات کلیدی :
  • نوشته شده در  چهارشنبه 87/7/17ساعت  12:27 صبح  توسط مهدی معلی 
      نظرات دیگران()

    دوشنبه هفته گذشته یعنی دهم تیرماه آخرین امتحان این ترم رو هم دادیم. اما چه امتحانی! که تقریبا همه دوستان تا آخر جلسه امتحان نشستند. یک کم مفصل بود و یک کم هم سوالاتش پیچیده بود، البته امتحان سختی نبود. از انتقادهایی که همه به سوالات داشتند این بود که پاسخ مسئله ها با استناد به قانون منسوخ 1310 خواسته شده بود و از قانون مالکیت صنعتی مصوب 1386 هم با عنوان پیش نویس قانون جدید مالکیت صنعتی یاد شده بود، که علت این امر برای بعضیا مبهم بود و بعضی ها هم خیلی عصبانی بودند. به نظر من یک سری مشکلات ریشه ای هست که یک بار سعی کردم با دوستان برای کاهش اونها تلاش کنم اما این کار طرفداری پیدا نکرد یک عده هم گفتند کاریه که نفعش به آیندگان می رسه نه ما، به دلایل امنیتی بعد از دفاع حتما درباره این مشکلات و راه رفع اونها می نویسم.

    سوالها به طور دقیق خاطرم نیست اما مسئله ای که مطرح شده بود درباره علائم تجاری بود که تاریخ شکایت و تاریخهای ثبت علائم تجاری طرفین داده شده بود و با استناد به کنوانسیون پاریس، 1310 و قانون 1386 مخصوصا مواد 21 و 22 این قانون باید پاسخ می دادیم. بقیه سوالات از این قرار بود:

    ـ ویژگیهای ناشی از عملکرد کالا را با توجه به قانون انگلیس! و موافقتنامه تریپس و قانون ایران توضیح دهید؟

    ـ مطابق ماده 11 قانون علائم تجاری فرانسه دارنده علامت تجاری باید استفاده مستمر خود را برای استناد به آن ثابت کند. تعارض این ماده با قاعده «البینه علی المدعی» چگونه حل می شود؟

    ـ آیا شباهت دو پایگاه مادی در طرحهای صنعتی می تواند موجب زایل شدن عنصر تازگی بشود؟

    ـ زمینه های رفع حمایت از علامت ثبت شده را توضیح دهید؟

    ـ فرق علامت تصدیقی و علامت جمعی را بیان کنید و همچنین تشابه و تفاوتهای نشانه های جغرافیایی و علامت تجاری را نام ببرید؟



  • کلمات کلیدی : سؤالات امتحانات
  • نوشته شده در  جمعه 87/4/21ساعت  9:58 صبح  توسط مهدی معلی 
      نظرات دیگران()

    سلام دوستان

    جدا از اینکه امتحان سخت بود و همه احساس کردند که بهشون اجحاف شده و یا راحت تر بگیم یک ترم بهشون گفتن امتحان تستیه ولی تشریحی گرفتن... من فکر میکنم که اگه چندتا درس دیگه مانند حقوق شیمی.حقوق فیزیک.حقوق ریاضی و... داشتیم میتونستیم از عهده ی کنکورهای پزشکی.مهندسی هم برآییم وبه مقام والای حکیمی نایل گردیم و بدین ترتیب:   یاران را وقت خوش می گذشت و نعره ها میزدندو جامه ها میدریدند....



  • کلمات کلیدی :
  • نوشته شده در  شنبه 87/4/1ساعت  11:17 عصر  توسط شهاب مشهدیان 
      نظرات دیگران()

    امروز ساعت 10 صبح امتحان حقوق بیوتکنولوژی (زیست فناوری) هم به خیر گذشت. البته به علت اینکه قرار بود سوالات غیر حقوقیش تستی باشه دوستان آمادگی کافی رو نداشتندو شاکی بودن. یعنی غیر از چهار پنج سوال بقیه تشریحی بود اونم چه تشریحی هایی. برای اینکه آیندگان حال ما رو درک کنند سوالات تشریحی امتحان از این قرار بود:
    • رقم گیاهی را تعریف و شروط کنوانسیون 1991 UPOV را برای حمایت از ارقام گیاهی بیان کنید؟
    • به نظر شما آیا اساسا ثبت اختراعات بیوتکنولوژی می‌تواند ارزش ذاتی حیات را نقض می کند؟
    • یکی از سه استثنای بیان شده در مواد 5 و 6 و 8 دستورالعمل 1998 بیوتکنولوژی شورای اروپایی را توضیح دهید؟
    • چهار  صفت بارز ارگانیسم های زنده چیست؟
    • بیوتکنولوژی را تعریف کنید و چند محصول حاصل بیوتکنولوژی سنتی و مدرن را نام ببرید؟
    • عملکرد سه نوع RNA را توضیح دهید؟ (MRNA, TRNA, RRNA)
    • مهندسی ژنتیک و انتقال ژن موجودات و دستکاری آنها به چه منظوری صورت می گیرد؟
    • کارکردهای عمده پروتئین ها را در بدن توضیح دهید؟
    • مزیتهای استفاده از روشهای بیوتکنولوژی در تولید پروتئینهای دارویی را توضیح دهید؟
    • نظر خود را در مورد مزایا و معایب احتمالی رها سازی موجودات و ارگانیسم های اصلاح شده ژنتیکی بیان کنید؟
    • پروتئین نوترکیب چیست؟ (Recombinant Proteins)
    از شوخی گذشته به نظر میرسه امتحان سختی نبود. تا نظر دوستان همکلاسی چی باشه...



  • کلمات کلیدی : سؤالات امتحانات
  • نوشته شده در  شنبه 87/4/1ساعت  6:34 عصر  توسط مهدی معلی 
      نظرات دیگران()


    امروز دومین امتحان پایان ترم برگزار شد. ساعت 6 صبح از منزل خارج شدم. ساعت 6 و 40 دقیقه داخل کلاس دانشکده مشغول مرور درسها بودم که بعد از مدتی دوست خوبم جناب تیرداد عزیز اطلاع دادند امضای بنده جعل شده و ساعت امتحان رو از 8 به 10 صبح تغییر دادند.(البته هر چی دوستان بفرمایند ما مطیع هستیم) قبلا هم یک بار برای گرفتن مهلت و انتقال امتحانی از 28 خرداد به 10 تیر یک امضا تحت فشار و اکراه از من گرفته بودند و متاسفانه مسوولان دانشکده هم حمایت کردند...
    بگذریم، امروز اتفاق بسیار امید وار کننده ای هم افتاد. چند نفری از دوستان عزیز همکاسی اعتراض خودشون رو نسبت به درج ساعت 8 به عنوان ساعت امتحان امروز در وبلاگ اعلام کردند که خودش نشون دهنده این هست که عزیزان اگر وقت نمی کنند وبلاگ رو آپ کنند لااقل وقت می کنند اون رو بخونند. در همینجا از این دوستان تشکر می کنم و امیدوارم به جمع (فعلا) یک نفره فعالان این وبلاگ بپیوندند و مابقی هم دست کم به جمع خوانندگان بپیوندند.
    نکته سوم هم اینکه جزوه های مربوط به کنوانسیونهای برن، رم، تریپس، فنوگرامها روز شنبه آماده می شن. خانم بابایی زحمت تهیه این جزوه ها و نگهداری اونا تا روز شنبه رو می کشند. ضمنا جزوه معاهده جهانی حق مولف هم که زحمت ترجمه اون رو آقای حیدری کشیدند به صورت فایل به من منتقل شد که نرفت جزء مابقی جزوه لذا برای روز شنبه باید برای کپی اون هم جداگانه اقدام کنیم. اما بخش مربوط به من بخش حق مولف تریپس بود که در ادامه مطلب می تونید بهش دسترسی پیدا کنید.

    ادامه مطلب...


  • کلمات کلیدی :
  • نوشته شده در  سه شنبه 87/3/28ساعت  3:33 عصر  توسط مهدی معلی 
      نظرات دیگران()

     

    با سلام

    برنامه امتحانات پایان ترم نیمسال دوم ورودی 86 گرایش مالکیت فکری دانشگاه تهران:

    یکشنبه        26/3     ساعت 8     متون حقوقی

    سه شنبه     28/3     ساعت 8     تجارت بین الملل و مالکیت فکری

    شنبه           1/4      ساعت 10    حقوق بیوتکنولوژی

    سه شنبه     3/4      ساعت 10    حقوق رایانه و ارتباطات

    پنج شنبه      5/4      ساعت 8      مالکیت ادبی هنری

    شنبه          8/4       ساعت 10    فلسفه مالکیت فکری

    دوشنبه       10/4     ساعت ؟؟     مالکیت صنعتی

    کلاس کامپیوتر هم بنابر نظر استاد نیاز به امتحان ندارد و فقط باید تحقیقات مربوطه تا ابتدای ترم آینده کامل و ارائه شود.



  • کلمات کلیدی : برنامه امتحانات
  • نوشته شده در  چهارشنبه 87/3/22ساعت  4:14 عصر  توسط مهدی معلی 
      نظرات دیگران()

     

    Theories of Intellectual Property
    William Fisher

    The term "intellectual property" refers to a loose cluster of legal doctrines that regulate the uses of different sorts of ideas and insignia.  The law of copyright protects various “original forms of expression,” including novels, movies, musical compositions, and computer software programs.  Patent law protects inventions and some kinds of discoveries.  Trademark law protects words and symbols that identify for consumers the goods and services manufactured or supplied by particular persons or firms.  Trade-secret law protects commercially valuable information (soft-drink formulas, confidential marketing strategies, etc.) that companies attempt to conceal from their competitors.  The “right of publicity” protects celebrities’ interests in their images and identities.

    The economic and cultural importance of this collection of rules is increasing rapidly.  The fortunes of many businesses now depend heavily on intellectual-property rights.  A growing percentage of the legal profession specializes in intellectual-property disputes.  And lawmakers throughout the world are busily revising their intellectual-property laws.[1]

    Partly as a result of these trends, scholarly interest in the field has risen dramatically in recent years.  In law reviews and in journals of economics and philosophy, articles deploying "theories" of intellectual property have proliferated.  This essay canvasses those theories, evaluates them, and considers the roles they do and ought to play in lawmaking.

    متن کامل را اینجا ببینید



  • کلمات کلیدی : متون حقوقی
  • نوشته شده در  یکشنبه 87/3/12ساعت  2:39 عصر  توسط مهدی معلی 
      نظرات دیگران()

    1. کلاس جبرانی درس کامپیوتر این هفته برگزار میشه: دوشنبه ساعت 9 صبح دانشکده حقوق و علوم سیاسی کلاس 207

    2. ظاهرا هم کلاسیهای عزیز قصد همراهی با وبلاگ رو ندارن. عیبی نداره هر طور صلاح می دونید

    3. از اونجایی که اکثر منابع این رشته به زبان انگلیسی است مهارت در جستجوی اینترنتی برای دستیابی به آخرین منابع روز دنیا ضروریه. مدل جستجوی بولین روشیه که موقع استفاده از موتورهای جستجو حتما بهش نیاز پیدا می کنید لذا توصیه میکنم مقاله boolean tutorial رو حتما بخونید.



  • کلمات کلیدی : کلاس جبرانی
  • نوشته شده در  پنج شنبه 87/2/26ساعت  9:39 عصر  توسط مهدی معلی 
      نظرات دیگران()

    دوستان همکلاسی توجه داشته باشند که جناب استاد دکتر حبیبا اعلام کردند بر خلاف تصور همه، ترجمه ها و تحقیقات مربوط به درس بیوتکنولوژی باید به صورت سمینار ارائه بشه و از هفته آینده باید نسبت به ارائه سمینارها اقدام کنیم.

    ...



  • کلمات کلیدی : سمینار
  • نوشته شده در  پنج شنبه 87/2/12ساعت  12:31 عصر  توسط مهدی معلی 
      نظرات دیگران()

    لیست کل یادداشت های این وبلاگ
    نحوه تدوین رساله پژوهشی
    جزوات حقوقی
    جزوات حقوق مالکیت صنعتی
    لینک دانلود جزوه حقوق رقابت تجاری و اسرار تجاری
    دانلود مجلات حقوق مالکیت فکری وایپو
    جزوه حقوق اینترنت و نرم افزارهای کامپیوتری دکتر رجبی
    حمایت یا عدم حمایت از پایگاه های داده در نظام حقوقی ایران
    نکته مهم
    جزوه داوری تجاری بین المللی
    جزوه مالکیت ادبی و هنری 2 دکتر حکمت نیا
    [عناوین آرشیوشده]
     
     RSS 
     Atom 
    صفحه نخست
    پست الکترونیک
    بازدید امروز : 19
    بازدید دیروز : 43
    مجموع بازدیدها : 477132