سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دانشجویان مالکیت فکری

This is a translation from the article «Patenting Genes» by Trevor Cook published in the book «The Intellectual Property Debate» Edited by Meir Perez Pugatch. I and Miss mortaheb were supposed to do this for the class of seminar Dr. Miss Joneidi beside our class research. here u have my part of the job:

 

ثبت اختراعات ژنتیک

فهرست مطالب:

مقدمه 3
«حق اختراع راجع به ژن» چیست؟ 4
ثبت اختراعات ژنتیک به عنوان محصولات طبیعت در اروپا 8
ثبت اختراعات راجع به ژنها به عنوان محصولات طبیعت در ایالات متحده 10
گام ابتکاری در اختراعات ژنتیک در اروپا 12
گام ابتکاری در اختراعات ژنتیک در امریکا 16
موج اول سیاست عمومی راجع به ثبت اختراعات ژنتیک در اروپا 18
مخالفت ها درباره [شرط] کاربردی بودن در امریکا و قابلیت کاربرد صنعتی در اروپا 19
انتقادهای جاری درباره پتنت های ژنتیک 23
نتیجه گیری 26

 ادامه مطلب...


  • کلمات کلیدی :
  • نوشته شده در  یکشنبه 87/11/20ساعت  3:45 عصر  توسط مهدی معلی 
      نظرات دیگران()

     

    رئیس کمیسیون نرم افزار سازمان نظام صنفی رایانه ای موانع اجرای قانون پی رایت در ایران را تشریح کرد و گفت: کشور برای پیوستن به کنوانسیون "برن" (حمایت از کپی رایت) هنوز تردید دارد و در حال حاضر برنامه ای برای پیوستن به این کنوانسیون وجود ندارد.
    مهندس مهران خوانساری در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص بحث رعایت قانون کپی رایت در کشور گفت: به اعتقاد من رفتار قانون گذار در کشور ما در خصوص حمایت از کپی رایت همواره با تردید و احتیاط  توأم بوده و حتی در پیوستن به ترتیبات بین المللی برای حمایت از مالکیت های معنوی نیز تردید وجود داشته و دارد.

    رئیس کمیسیون نرم افزار سازمان نظام صنفی رایانه ای اظهار داشت: کشور ما در سال 1337 شمسی برای حمایت از علائم و اختراعات به قرارداد پاریس و در سال 1380 شمسی برای ثبت بین المللی علائم به کنوانسیون مادرید ملحق شد اما برای پیوستن به کنوانسیون "برن" (که از کپی رایت حمایت می کند) هنوز هم تردید دارد و در حال حاضر هم برنامه ای نیز برای  پیوستن به این کنوانسیون در نظر گرفته نشده است.

    ادامه مطلب...


  • کلمات کلیدی : کپی رایت
  • نوشته شده در  شنبه 87/11/12ساعت  5:42 عصر  توسط مهدی معلی 
      نظرات دیگران()

     

    پ- آیا حقوق مالکیت ادب وهنری در مورد فن چاپ و سایز کلمات قابل اعمال است ؟
           بعضی عقیده دارند که فنون چاپ یک اثر نمی تواند بوسیله کپی رایت مورد حمایت واقع بشود و همین که یک بار ایجاد شود ماهیت همگانی و عمومی به خود می گیرد و همه می توانند از آن استفاده کنند. واقعاً چرا آنها نمی توانند مورد حمایت کپی رایت باشند؟
     آیا بخاطر این است که آنها را به آسانی می توانیم دانلود بکنیم و اینکه آنها قابلیت توزیع و پخش را دارند؟ یا بخاطر اینکه از آنها برای ایجاد یک شکل هنری و عبارت ادبی جدید استفاده می شود؟ به نظر فونت های اصل ابزار های بیان می باشند و وقتی مالک اثری را بوجود می آورد یک حد معمولی ملموسی از آنچه کلمه از فونت ها ایجاد کرده خارج می نماید و ازاینرو بواسطه کپی رایتی که به اثر تعلق می گیرد قابل حمایت است.
    این فرایند تلقی خلاقیت و اصالت اثر، نقش مهمی را ایفاء می کند. به این معنی که طرح های اسکن شده ای که تبدیل به فونت ها و یا دخشه ای آرایشی  یا طرح هایی که دو برابر میشود می گردند، اصیل نیستند و به افراد حق انفرادی برای ادعای مالکیت نمی دهند.
     فونتها و دخشه های آرایشی که نقطه به نقطه ایجاد شده اند و یا از روی چرک نویسی ایجاد شده اند یا از ابزارهای مشابه ایجاد شده اند قابلیت حمایت کپی رایت را دارند.
     در غیر این صورت، ایجاد کنندگان فونت های اصیل و دخشه های آرایشی قادر نخواهند شد که بطور قانونی آثارشان را بفروشند و یا برای استفاده از آنها شروطی را تصریح نمایند. البته عقاید راجع به این مساله خاص متفاوت است، اما آنچه که اینجا هست یک اظهار نظر شخصی است .ادامه مطلب...


  • کلمات کلیدی : اینترنت
  • نوشته شده در  چهارشنبه 87/10/25ساعت  2:39 عصر  توسط عباس احدزاده 
      نظرات دیگران()

    مقدمه
    باید به این مطلب اشاره کرد که مالکیت ادبی و هنری شاخه ای از حقوق مالکیت فکری است که از آثار و خلاقیتهای ادبی و هنری نظیر رمانها، اشعار، آثار موسیقایی، کتابها، نرم افزارهای رایانه ای حمایت می کند کنوانسیونهای مرتبط، راجع به حمایت از آثار ادبی و هنری را می توان در کنوانسیون برن مصوب 1886 که چندین بار تجدید نظر شده است که برای آخرین بار در سال 1971 مورد بازبینی واقع شد. و هم چنین موافقتنامه راجع به جنبه های تجاری حقوق مالکیت فکری در عرصه بین المللی (Trips) مصوب 1994 به نکاتی از این حقوق اشاره نموده است که به نوبة خودقابل اهمیت است.
    کنوانسیون دیگری که مرتبط با حقوق پدید آورندگان آثار صوتی و تصویری و اجرا کنندگان اجراهای هنرمندان و سازمانهای پخش صدا و تصویر است معروف به کنوانسیون رم می باشد که در سال  1961. به تصویب رسیده است. به هر حال آنچه که مربوط به حمایت از آثار ادبی و هنری (copy right) در اینترنت می گردد، در مقررات بین المللی نظیر کنوانسیون برن و موافقتنامه Trips قابل ملاحظه است.
    طبق مقررات موافقتنامه Trips در بند 1 ماده 9 کشورهای عضو باید مواد 1 الی 21 کنوانسیون برن را در قوانین داخلی خودشان در نظر بگیرند. از طرف دیگر طبق ماده 10 موافقتنامه Trips مقرر گردیده است که کشورهای عضو در راستای حمایت از نرم افزارهای رایانه ای مبنا و اصل را براساس قوانین مربوط به حقوق مالکیت ادبی و هنری پایه ریزی نمایند مگر اینکه نرم افزار ماهیتاً جنبة فنی و اصطلاحاً کاربرد صنعتی داشته باشد که در این صورت بهتر است که در قالب قوانین مربوط با حقوق مالکیت صنعتی حمایت شوند.
    در این بررسی از چند دیدگاه حمایت از آثار ادبی و هنری راجع به مقولة اینترت را مورد لحاظ قرار گرفته است. از این حیث که اولاً: مقررات و کنوانسیونهای بین المللی در قالب کنوانسیون برن موضوع حمایت از آثار منتشر شده در اینترنت را مورد توجه قرارداده اند و ثانیاً: از این حیث که حمایت در چارچوب قوانین مالکیت ادبی و هنری در مفهوم کلی آثار منتشر شده در اینترنت، در انطباق با چارچوب مقررات کنوانسیون که به مانند سایر آثار ادبی و هنری حقوق مادی و هنری را برای پدید آورنده، بررسی می گردد.ادامه مطلب...


  • کلمات کلیدی : اینترنت
  • نوشته شده در  چهارشنبه 87/10/25ساعت  2:36 عصر  توسط عباس احدزاده 
      نظرات دیگران()

     

    چکیده
    مسؤولیت مدنی ناشی از اضرار به مالکیت فکری, به سه عامل بستگی دارد: مبنای اعتبار مالکیت فکری، ماهیت مالکیت فکری و ادله مسؤولیت مدنی و حوزة شمول آن. مبانی مالکیت فکری در قالب نظریه‌های کار، شخصیت، ‌پاداش و منفعت و ماهیت مالکیت فکری به عنوان مال ـ مالکیت و یا حق انتفاع و ادله مسؤولیت مدنی با عناوینی چون قاعده اتلاف و ‌قاعده لاضرر قابل تحلیل است.
    مقدمه
    حقوق معنوی، بخشی از حقوق مالی است که دارای ارزش اقتصادی بوده، اما موضوع آن شیء خارجی نیست و به صاحبش اجازه میدهد تا به صورت انحصاری از منافع آن استفاده کند (ر.ک: کاتوزیان، 1374: ص60). این حقوق را به اعتبار تحقق موضوع به دو دسته میتوان تقسیم کرد؛ دسته اول ناظر به موضوعی است که در نتیجه کار، فعالیت و امانت شخص به دست میآید مانند حق سرقفلی. بنا بر این دیدگاه, که آن را به «حق بر مشتریان دائم و سرمایه تجارتخانه» (همان: ص61) معنا کنیم ـ نه اینکه آن را قرض یا بخشی از اجرت و یا حق اولویت نسبت به اجاره مجدد تلقی کنیم یا جزئی از اجرت در ازای اشتراط بر موجر بدانیم که مزاحم مستأجر نشود و بعد از انقضای مدت اجاره بدون افزایش اجرت، دوباره آن را اجاره دهد (حسینی روحانی،1414: ص23) و یا این که بگوییم سرقفلی عبارت است از مبلغی در برابر توکیل در اجاره که به صورت شرط ضمن عقد آمده است (همان).
    دسته دوم ناظر به موضوعاتی است که به طور عمده ناشی از آفرینشهای فکری است. به این دسته، مالکیت فکری یا حقوق آفرینشهای فکری اطلاق میشود. این دسته دارای دو زیرگروه است: حقوق مالکیت صنعتی که شامل حق اختراع، علائم تجاری و طرحهای صنعتی شده و حق مؤلف یا کپیرایت که شامل آثار نوشته، آثارسمعی و بصری، رادیویی و تلویزیونی، سینمایی، موسیقی و صوتی و آثار تجسمی و مانند آنها میگردد.
    اعتبار قانونی مالکیت فکری (بخش حق مؤلف) متضمن حمایت از حقوق اخلاقی و مادی پدیدآورندگان است. حق اخلاقی که یک حق دائمی و غیرقابل انتقال بوده ایجاب میکند که همیشه اثر به پدید آورندة آن منتسب گردد و دیگران نتوانند آن اثر را به خود منسوب کنند.
    حق مادی پدید آورنده نیز به این معنا است که او به طور انحصاری حق بهرهبرداری مادی از اثر خود را دارد. با توجه به این دو دسته امتیاز، اضرار به پدید آورنده را نیز میتوان به دو حوزه تقسیم کرد: اضرار به حقوق اخلاقی و معنوی او، یعنی انتساب اثر دیگری به خود و اضرار به حقوق مادی او با حفظ حق معنوی، به این معنا که دیگری، اثر فکری شخصی را به نام خود او اما بدون اجازه تکثیر کند و از منافع مادی آن بهرهمند گردد. در هر دو صورت باید مسؤولیت مدنی را بررسی کرد و به تحلیل این مطلب پرداخت که آیا ادلة مسؤولیت مدنی، اضرار به این حقوق را در بر گرفته و ضمان را ثابت می‌کنند یا نه؟ برای بررسی موضوع, لازم است ابتدا مبانی اعتبار مالکیت فکری را تحلیل کنیم, سپس با نگاهی به ماهیت موضوع، جریان ادله مسؤولیت مدنی را بررسی نماییم. از این رو مباحث مقاله را طی سه گفتار پی‌ خواهیم ‌گرفت. ادامه مطلب...


  • کلمات کلیدی : مسؤولیت مدنی، نظریه کار، نظریه شخصیت، نظریه پاداش، نظریه منفعت
  • نوشته شده در  پنج شنبه 87/10/19ساعت  10:23 صبح  توسط مهدی معلی 
      نظرات دیگران()

    سلام

    بعد مدت ها این پیام رو برای دوستان و هم کلاسی های گرامی و عزیز می گزارم تا به شناخت وضعیت امروز حقوق مالکیت فکری کمک ناچیزی کرده باشم.

    مدتی قبل از طریق یکی از همکاران با اصطلاح جدیدی روبرو شدم که از قضا بسیار مفید افتاد.سریع میرم سر اصل مطلب اصطلاح

    IP boutique به موسسات حقوقی ای اطلاق می شود که منشا اونها به قرن 18 بر میگرده . در اون زمان وکلای حاذق همگی در چنین موسساتی کار می کردند و این موسسات همانند وکلای امروز ما همه نوع پرونده ای رو قبول می کردند. در واقع ما با دفاتر بسیار بزرگ حقوقی مواجه بودیم.کم کم این دفاتر در اثر حوادثی که اتفاق می افتد در هم ادغام می شوند و دفاتر حقوقی با بیش از  100 وکیل پدید می آیند. به نظر میرسه که نیاز به تخصصی شدن باعث می شود که این موسسات شاخه بندی شوند و که یکی از همین شاخه ها هم به مالکیت فکری اختصاص پیدا می کنه.جالب توجه اینکه در تغییرات جدید که به وقوع می پیونده دفاتر تخصصی که به مالکیت فکری اختصاص داده شده بودن با قدرت به کار خودشون ادامه می دن. به طور کلی می شه اینطور نتیجه گرفت که تغییرات موجود باعث ادغام این موسسات نمی شه. هم اکنون موسسات زیادی هستند که در سراسر دنیا به این زمینه تخصصی روی آورده اند و در این مراکز چندین بخش اصلی وجود داره که از جمله مهترینهای آن شامل بخش ثبت که اختراعات و علائم رو ثبت می کنند و حتی مشاوره های لازم در زمینه های تجاری سازی رو ارائه می دن. جالب توجه اینکه بخش دیگری که در این موسسات وجود دارد بخش نظارت و پیگیری است که چشم بیدار موکلان هستند و در هر نقطه که نقضی انجام بگیره به سرعت اقدامات لازمه در خصوص ارسال اخطار برای شخص ناقض انجام می گیره.و در صورت عدم توجه به سرعت طرح دعوی میکنند. به نظر می رسد علاوه بر نیاز تجاری ای که به محصولات فکری کم و بیش وجود داره برای ارزشمند تلقی شدن اونها کافی نیست بلکه ضمانت اجرای حقوقی مفید فایده هست و باعت کوتاهی دست ناقضین از انجام فعالیت های غیر مجاز می شود یعنی دو عنصر مکمل هستند.

    به هر حال فکر این که روزی به انجام چنین اموری به طور جدی مشغول خواهم شد رویایی است که به همراهی شما بازوان توانمند حقوق به واقعیت تبدیل خواهم کرد. فعالیتهای جسته گریخته ام در دعاوی م فکری به صورت جدی برنامه آینده ی من خواهد بود.

    مطالب بالا از ویکیپدیا بود. چند تا آدرس سایت برای حسن ختام برای شما...

    http://www.ip-boutique.com/ و http://www.ipww.com/ و http://www.fr.com/about/index.cfm?child=about که این آخری از بزرگترین موسساته.

     

    در این شب سیاهم گم گشت راه مقصود             از گوشهای برون آی، ای کوکب هدایت

     



  • کلمات کلیدی :
  • نوشته شده در  جمعه 87/9/29ساعت  9:10 عصر  توسط ایمان تیرداد 
      نظرات دیگران()


    برای دوستانی که در کار تحقیقی اونها به مواضع کشورهای جهان سوم و در حال توسعه پرداخته می شه شاید مراجعه به سایت شبکه جهان سوم مفید باشه. برای صفحه مربوط به مالکیت فکری اینجا رو کلیک کنید. در خلاصه مقالات و نوشته ها و اخبار فهرست شده در این سایت به اسناد و مقالات مختلفی لینک داده شده که شما رو به منابع جدید وصل می کنه.

    این هم یک کتابه درباره سرمایه گذاری مستقیم خارجی و آثار آن در توسعه کشورهای جهان سوم برای دوستانی که روی این موضوع کار می کنند:

    Foreign Direct Investment - High Risk, Low Reward for Development





  • کلمات کلیدی :
  • نوشته شده در  جمعه 87/8/17ساعت  12:39 عصر  توسط مهدی معلی 
      نظرات دیگران()

    2.انتفای قرارداد

    هنگامی که پس از شکلگیری یک قرارداد ، حقوق(بطور معمول قانون مصوب مجلس)بصورتی تغییر میکند که صورتی از اشکال اجرای قرارداد را غیر قانونی میسازد ، این مسئاله به عنوان یک مساله ی انتفای قرارداد به خاطر عدم مشروعیت حادث شناخته میشود .این نوع از عدم مشروعیت اجرای قرارداد پیش میاید، در مورد عدم مشروعیت شکل قرارداد واضحا لازم است که ممنوعیت قانونی هنگام شکل گیری قرارداد وجود داشته باشد .قراردادهایی که پس از تغییر قانون منعقد میشوند بنابراین از موارد عدم مشروعیت هستند،نه موارد انتفای قرارداد . عدم مشروعیت حادث که یعنی جلوگیری حادث توسط قانون از اجرای قرارداد ،بایستی از عدم قابلیت اجرای فیزیکی حادث تفکیک شود.اصول عدم مشروعیت بطور کلی،که همچنین مشخص میکنند که آیا موردی از عدم مشروعیت حادث وجود دارد ، بخوبی در قضیه ی شرکت کشتیرانی سنت جاندر مقابل شرکت با مسئولیت محدود جوزف رنک آمده است:قانون باید شکل قرارداد به طور خاص و یا اجرای آن در یک روش خاص (در صورتی که تنها روش ممکن باشد به عنوان مثال در قرارداد قید و تصریح شده باشد را ممنوع اعلام کند .در غیر این صورت هیچ عدم مشروعیت حادث و بنابراین هیچ انتفای قراردادی حداقل وجود ندارد .مطابق نظریه ی انتفای قرارداد یک قرارداد پایان می پذیرد اگر،بعد از شکل گیری قرارداد اتفاقی که قابل پیش بینی نیست و خارج از کنترل طرفین قرارداد است بیافتد واجرای قرارداد را از لحاظ فیزیکی یا اقتصادی غیر ممکن سازدیا تعهد مرکزی قرارداد را به نحوی تغییر دهد که به شدت با آنچه طرفین در موردش توافق کرده اند متفاوت باشد.

    ادامه مطلب...


  • کلمات کلیدی :
  • نوشته شده در  یکشنبه 87/5/13ساعت  9:33 عصر  توسط ندا حکیمی 
      نظرات دیگران()

    معرفی/مقدمه

    چه اتفاقی میافتد اگر شکل یا اجرای یک قرارداد (مانند یک مجوز لیسانس) ، موافقت نامه ی : تحقیق و توسعه ،ساخت، قرار داد نشر و…یک حق موجود مالکیت فکری مانند یک مجوز ثبت اختراع ،علامت تجاری یا حق کپی رایت شخص ثالث نامرتبط با قرارداد را نقض کند ؟ طرفین قرار داد ممکن است هیچ اطلاعی از حق مالکیت فکری شخص ثالث در زمان انعقاد قرارداد نداشته باشند و فقط هنگامی متوجه این تعدی شوند که قرارداد وارد مرحله ی اجرای خود شده باشد.غالبا قرارداد ها بندی که به این مساله اشاره کرده باشد را ندارند.

    به نظر میرسد جواب آسانی به این پرسش وجود دارد:احتمالا چنین وضعیتی موردی از قراردادنامشروع و شاید نمونه ای ازانتفای قرارداد(به علت عدم مشروعیت حادث)میباشد.مقاله ی زیر این مساله را به طور جزئی ودقیق مورد بحث قرار خواهد داد و همچنین جبران خسارتهایی که طرفین قرار داد ناقض یک حق مالکیت فکری در قبال یکدیگر خواهند داشت را مورد بررسی قرار خواهد داد.همانطور که ملاحظه خواهد شد،نتایج به آسانی نمی توانند بدست آورده شوندوقتی که دقیقتر به ابعاد قانونی پیچیده ی ح قراردادها و مالکیت فکری نگاه انداخته بشود.به علاوه به نظر نمیرسد که هیچ موردی در رویه ی قضایی انگلستان که به طور خاص به این مساله اشاره دارد وجود داشته باشد،بنابراین بعضی نتیجه گیری ها بطور یکنواختی حدث و گمان هستند .

    ابتدا در مورد مفاهیم قانونی که عناصر موضوع مطرح شده را شکل میدهند بحث میشود:

    ادامه مطلب...


  • کلمات کلیدی :
  • نوشته شده در  یکشنبه 87/5/13ساعت  9:31 عصر  توسط ندا حکیمی 
      نظرات دیگران()


    فهرست مطالب

    عنوان

    چکیده

    مقدمه.

    از گذشته تا به امروز ، رژیم حقوق مالکیت فکری کنونی..

    چارچوب جایگزین برای حقوق مالکیت فکری..

    نتیجه.

     چکیده
    در مقاله "چارچوب جایگزین برای قواعد حقوق مالکیت فکری" ضمن تشریح وبررسی موضوعات م.ف در کشورهای در حال توسعه ، نشان می دهیم که قواعد بین المللی حقوق مالکیت فکری آزادی کشورهای در حال توسعه را برای برقراری استانداردهایی کارامد برای حمایت از ح.م.ف محدود کرده است . سپس به تبیین طرحی برای چارچوب جدید ح.م.ف می پردازیم .

    این چارچوب شکل معاهده ای به خود می گیرد که به حقوق بشر متصل شده است و توسط هیئت هایی که استانداردها را پدید آورده اند مدیریت می شود .


    مقدمه
    در سنت عرفی حقوق مالکیت نقشی بنیادین و آشکارا در رشد اقتصادی داشته است . تا آنجا که coase می‌گوید: «حقوق می‌تواند یک عامل تولید به حساب آید . چراکه محصول ترتیبات عرفی است . عرف هم مزیت تطبیقی و اعطایی است . با توجه به شرایط اقتصادی جامعه‌ی اروپا برای حرکت از اقتصاد در حال توسعه به توسعه یافته پیشنهاد شده است که با تعریف مناسب مالکیت افراد را به فعالیتهای خلاقانه برای افزایش بازگشت شخصی و در نتیجه بازگشت اجتماعی ترغیب کنند.

    Demsetz اولین تلاش‌ها را برای خلق تئوری‌ای اقتصادی برای مالکیت و تغییراتی برای کارایی بالتر حقوق مالکیت انجام داده است . اثر مهم این رویکرد نهادگرایانه در رشد بر پایه‌ی مالکیت ، آزادی قصد است که برای گروه اجتماع مهم است . یعنی گروه برای دستیابی به منابع ، قواعد خاصی را داشته باشد که این قواعد بر پایه‌ی اطلاعات موجود گروه است و منجر به رفاه در گروه می‌شود .

    این آزادی در جایی که یک عامل خارجی قواعد را بر گروه تحمیل می‌کند وجود نخواهد داشت . این وضعیت در هلند وانگلیس در قرن 18 وجود داشت و منجر به برتری آنها در رقابت قدرتهای اروپا شد . آزادی انتخاب تنها راه رسیدن به مجموعه‌ی حقوق مالکیت نیست. Goodin می‌گوید : «نهادها میتوانند در نتیجه‌ی حوادث یا یا انقلاب بهتر یا بدتر شوند . به هر حال قصد آگاهانه در تاریخ تمام کشورها وجود دارد . مثل حقوق املاک که در راس تغیرات وتحولات بوده است . منظور این است که مزیت تطبیقی دستخوش تغییر و تحول است . در عرصه‌ی ح.م.ف محدودیتهای جدی در مقابل آزادی انتخاب وجود دارد . این سوال به طور جدی مطرح است که کشور‌های در حال توسعه می‌توانند آزادی انتخاب خود را بازپس گیرند و به برقراری استانداردهایی پایین‌تر از سطحی که هم‌اکنون هست اقدام کنند ؟

    ح.م.ف یک حق سلبی ایجاد می‌کند . ما در چارچوب جایگزین به دنبال روشی هستیم که کشورهای در حال توسعه بتوانند سیاست‌های م.ف خود را انتخاب کنند .


    ادامه دارد...



  • کلمات کلیدی :
  • نوشته شده در  چهارشنبه 87/5/9ساعت  9:29 عصر  توسط ایمان تیرداد 
      نظرات دیگران()

       1   2      >
    لیست کل یادداشت های این وبلاگ
    نحوه تدوین رساله پژوهشی
    جزوات حقوقی
    جزوات حقوق مالکیت صنعتی
    لینک دانلود جزوه حقوق رقابت تجاری و اسرار تجاری
    دانلود مجلات حقوق مالکیت فکری وایپو
    جزوه حقوق اینترنت و نرم افزارهای کامپیوتری دکتر رجبی
    حمایت یا عدم حمایت از پایگاه های داده در نظام حقوقی ایران
    نکته مهم
    جزوه داوری تجاری بین المللی
    جزوه مالکیت ادبی و هنری 2 دکتر حکمت نیا
    [عناوین آرشیوشده]
     
     RSS 
     Atom 
    صفحه نخست
    پست الکترونیک
    بازدید امروز : 30
    بازدید دیروز : 43
    مجموع بازدیدها : 477143