سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دانشجویان مالکیت فکری

الف- نشانه های منبع

          علائم یا نشانه هایی که بر روی کالا یا محصول به منظور نشان دادن محل جغرافیایی که محصول در آنجا تولید شده صرفنظر از پیوند کیفی یا کمی موجود بین کالا و عوامل جغرافیایی اعم از طبیعی و انسانی درج می گردند؛عموماً این علائم را می توان به لاتین و جمله ی ساخت ..... به زیان انگلیسی بر روی محصولات پیدا کرد(برای مثالMade In Iran )

ب- نشانه های جغرافیایی

          نشانه های جغرافیایی عموماً برای توصیف یک محصول کشاورزی یا ماده ی غداییکه در یک مکان یا منطقه ی خاص تولید می شود به کار میرود؛شرط استفاده از نشانه ی جغرافیاییبرای کالا هایی که در یک منطقه خاص تولید می شوند عبارت است از کیفیت، شهرت یا سایر خصوصیات قابل انتساب به آن منطقه ی جغرافیایی که در کالا ی تولیدی نمود یافته باشد؛به عنوان نمونه  می توان از گوشت یک حیوان با نژدای خاص که در یک کشور(مثلاً استرالیا)به شیوه ای که مخصوص مردم آن کشور است پرورانده شده،سن ذیح خاصی برای آن در نظر گرفته شده و درای طبقه بندی و اسکلت منحصر به فردی که ناشی از ویژگی های همان منطقه ی جغرافیایی است نام برد که ویژگی هایی از این دست موجب می شود تا گوشت حیوان فوق الذکر اصولاً قابل انتساب به آن منطقه ی جغرافیایی کرد و از این رو تحت نظام نشانه های جغرافیایی مورد حمایت قرار گیرد.

          همان گونه که از مقایسه ی تعریف فوق و تعریف نشانه های جغرافیایی دانسته می شود، ادامه مطلب...


  • کلمات کلیدی :
  • نوشته شده در  چهارشنبه 87/5/9ساعت  12:23 عصر  توسط حسن حیدری 
      نظرات دیگران()

     

    وقتی کتاب دکتر زینلی (در احاطه آینده) رو درباره آینده ژنتیک و بیوتکنولوژی می خوندم فکر کردم لااقل چند سالی با اون آینده فاصله داشته باشیم اما محصولات جن پتس نشون دادند ما تغریبا در همون آینده ایم. جن پت (حیوان خانگی ژنتیک) یک حیوان دستکاری شده ژنتیکی توسط شرکت Bio-Genica است که مانند هر حیوان دیگری به طور کامل ارگانیکه و از خون و استخوان و عضلات و اندام زنده تشکیل شده. البته در بسته بندی شبیه عروسک عرضه شده تا خرده فروش بتونه در هر مغازه ای به فروش اون اقدام کنه و مجبور به خریدش از مغازه حیوانات خانگی نباشید. در این بسته بندی از طریق لوله خاصی مواد غذایی به حیوان میرسه ضمن آنکه دارای موادی پروتئینی است که وی را در خوابی شبیه خواب زمستانی نگه می داره. چون یک کمی عجیبه هنوز موفق نشده مجوز فروش بگیره. در اینجا اهم خصوصیات این حیوان رو ترجمه کردم:
    نمونه اولیه و آزمایشی جن پت با استفاده از پروسه ای با نام «تزریق سلولی زایگوت» انجام شده، سپس در آزمایشگاه رشد یافته است. تزریق سلولی زایگوت به سرعت در حال تبدیل شدن به یک روش مطلوب برای ترکیب دی ان ای (DNA) یا وارد کردن پروتئین های خاص مروبوط به آن از گونه های مختلف است. مثلا در سال 1997 برای ترکیب کردن موش با ستاره دریایی شب تاب (لینک) و از آن پس برای خلق خرگوش، خوک، ماهی و میمونهای شب تاب (لینک) استفاده شد. کمی بعد دی ان ای (DNA) انسان به شامپانزه و عنکبوت به گوسفند تزریق شد و حالا جن پت به بازار آمده است.
    بله، مهندسی ژنتیک و بیوانجینیرینگ به این سطح از پیشرفت رسیده است. در سال 2003 دی ان ای (DNA) انسان با خرگوش ترکیب شد (بعلاوه دیگر حیوانات)، برای خلق حبوانات دورگه خیالی (که در افسانه ها آمده است مثل اینکه سر شیر و بدن ببر و دم مار داشته باشد). برای اطلاعات بیشتر مجله نشنال جیاگرافی را بخوانید (لینک). البته هنوز شرکت بیوژنیکا در انتظار کسب مجوز برای توزیع جهانی جن پت است، اما الرکا (لینک) قبلا به فروش گربه های تغییر یافته خود اقدام کرده است. به محض کسب مجوزهای لازم برای فروش و تعیین قیمتی مانند دیگر حیوانات خانگی می توانید جن پت را در بازار تهیه کنید.
    با اینکه جن پت درد احساس می کند ولی طوری طراحی شده است که تارهای صوتی ضعیفی داشته باشد تا نتواند سر و صدای زیادی ایجاد کند. هنگامی که به مسافرت می روید می توانید از همان مواد غذایی پروتئینی مذکور که موجب خواب زمستانی وی میشود استفاده کنید. این امر نگهداری این حیوان را بسیار ساده کرده است. جن پت حرف نمی زند و رشد یافته به فروش می رسد لذا دیگر رشد نمی کند. طول عمر آن هم در مدتهای یک ساله و سه ساله تنظیم شده است. حرکت این حیوان هم شبیه حرکت نوزاد انسان طراحی شده است.
    وقتی جن پت را از جعبه خارج کنید حدود بیست دقیقه طول می کشد تا کاملا بیدار شود و چشمان خود را کم کم باز می کند و صاحب خود را که اولین بار دیده است به خاطر می سپارد و به وی می چسبد. تغییر رفتار وی تا حدودی با استفاده از تغییر نوع غذاهایی که در جعبه هایی با رنگهای متفاوت ارائه می شود ممکن است البته بدون غذای مخصوص خود زنده نمی ماند. جن پت بسیار کم غذا می خورد و فضولات کمی هم تولید می کند. تعدادی از این حیوان به کارمندان شرکت برای مدتی آزمایشی اعطا شد که تجربیان آنها هم قابل خواندن است. (لینک)
    هنگام خرید باید به رنگ جعبه توجه کنید چون تعیین کننده روحیات حیوان است: قرمز ـ ورزشکار و پرانرژی، نارنجی ـ ماجراجو بی پروا و کنجکاو، زرد ـ سرزنده و اهل سرگرمی، آبی ـ اجتماعی و متین، صورتی ـ تخیلی و احساسی



  • کلمات کلیدی :
  • نوشته شده در  چهارشنبه 87/4/5ساعت  5:35 عصر  توسط مهدی معلی 
      نظرات دیگران()

    سانگ‌جونگ(پل) کیم
    ترجمه مهدی معلی مجله حقوقی عدالت آرا

    اخیرا مجموعه‌ای از دعاوی نقض حق کپی‌رایت علیه شرکت‌های اینترنتی که درگیر توزیع غیرقانونی فایل‌های موسیقی هستند، اقامه شده است. صاحبان صنعت ضبط امریکا مدعی اند هر ساله سه میلیون دلار به خاطر سرقت ادبی از دست می‌دهند. یک گزارش دراین‌باره پیش‌بینی کرده‌است به علت سرقت ادبی آن‌لاین در سال 2002، تقریبا 985 میلیون دلار معادل 16 درصد تمام فروش امریکا، از دست می‌رود. (Foege, 2000; cited from McCourt & Burkart, 2003) اگرچه این ادعا را باید با تأمل پذیرفت (چون بر اساس این فرض غلط استوار شده که اگر قوانین کپی‌رایت به طور سخت‌گیرانه‌ای اجرا شود سارقین ادبی محصولات صوتی به خریداران تبدیل می‌شوند) واضح است که سرقت محصولات صوتی تا حد آزاردهنده‌ای برای صنعت ضبط، افزایش داشته است. (Gayer & Shy, 2003)
    غیرعادی نیست که با برخوردهای مخالفت‌آمیزی از طرف صاحبان صنعت صوتی‌ـ‌تصویری علیه یک فن‌آوری جدید تکثیر مواجه شویم. همواره وقتی یک فن‌آوری جدید تکثیر، ابداع  و به بازار عرضه می‌شود، صاحبان این صنعت استدلال می‌کنند که فن‌آوری جدید از طریق افزایش سرقت ادبی باعث خسارات چشمگیری به آنها خواهد شد؛ این امر در موارد دستگاه‌های زیراکس، ضبط صوت، ضبط تصویر، سی‌دی و در نهایت در مورد به اشتراک گذاشتن فایل در اینترنت از طریق خدمات «Peer-to-Peer» ] خدماتی که از طریق آن دو یا چند کاربر به طور مستقیم و بدون دخالت یک شرکت تولیدکننده یا توزیع‌کننده می‌توانند از فایل‌های یکدیگر استفاده کنند. [صادق است. معمولا رواج فن‌آوری تکثیر جدید به مجموعه بحث‌های حقوقی، مانند آنچه در پرونده دعوای حقوقی انجمن صنعت ضبط امریکا (RIAA) علیه شرکت اینترنتی KaZaA و اشخاص عضو آن شاهدیم، منجر می‌شود. به هر حال، درست در برابر استدلال‌های معمول صاحبان این صنعت، درنهایت، فن‌آوری‌های جدید سودهای اضافی را برای آنها به ارمغان آورده است. (Bettig, 1996)
    آیا ماجرای شرکت KaZaA باز هم تکرار خواهد شد؟ اگرچه گذشت زمان پاسخ این سؤال را مشخص خواهد کرد، چند دلیل وجود دارد که انتظار داشته‌باشیم این اتفاق نخواهد افتاد. اول، کالای دیجیتال با کالای سنتی متفاوت و تمام نشدنی است، مصرفش رقابت‌ناپذیر و غیرانحصاری است و به همین ترتیب. (Gallaway & Kinnear, 2002) بنابراین، استدلال می‌شود که قانون کپی‌رایت که برای اثر هنری و فکری سنتی طراحی شده است، در محیط دیجیتال پاسخگو نیست. دوم، ما شاهد مشکلات فزاینده‌ای در اجرای مؤثر قانون کپی‌رایت هستیم؛ گفته می‌شود نتیجه تازه‌ترین دعوای حقوقی کپی‌رایت علیه شرکت KaZaA، در ابهام قرار دارد. سوم، میزان سرقت محصولات صوتی توسط کاربران خدمات «Peer-to-Peer» آنقدر زیاد اتفاق می‌افتد، که تعقیب هر اقدام نقض‌کننده کپی‌رایت ناممکن به نظر می‌رسد. این روزها نه تنها اینکه آیا کپی‌رایت با فضای دیجیتال سازگاری دارد در ابهام است، بلکه امکان اجرای مؤثر قانون کپی‌رایت نیز زیر سؤال رفته است.
    این مقاله قصد دارد تغییرات ناشی از نوآوری‌های جدید در عرصه تکنولوژی را بررسی کند. هر چند این نوشته به دنبال پاسخ به سؤالات اساسی درباره کپی‌رایت نیست؛ اینکه آیا بهترین راه آن است که درعین افزایش تولید آثار فکری و هنری به حفظ منافع عمومی توجه داشته‌باشیم یا نه؟ در عوض، روی این سؤال متمرکز خواهم شد که آیا اجرای مؤثر قانون در شرایط فعلی ممکن است؟ حتی اگر قانون کپی‌رایت فعلی به طور مناسبی برای نیل به اهداف خود تنظیم شود، آیا خواهد توانست به طور مؤثر اجرا شود؟

     ادامه مطلب...


  • کلمات کلیدی :
  • نوشته شده در  یکشنبه 87/3/12ساعت  2:53 عصر  توسط مهدی معلی 
      نظرات دیگران()

    <      1   2      
    لیست کل یادداشت های این وبلاگ
    نحوه تدوین رساله پژوهشی
    جزوات حقوقی
    جزوات حقوق مالکیت صنعتی
    لینک دانلود جزوه حقوق رقابت تجاری و اسرار تجاری
    دانلود مجلات حقوق مالکیت فکری وایپو
    جزوه حقوق اینترنت و نرم افزارهای کامپیوتری دکتر رجبی
    حمایت یا عدم حمایت از پایگاه های داده در نظام حقوقی ایران
    نکته مهم
    جزوه داوری تجاری بین المللی
    جزوه مالکیت ادبی و هنری 2 دکتر حکمت نیا
    [عناوین آرشیوشده]
     
     RSS 
     Atom 
    صفحه نخست
    پست الکترونیک
    بازدید امروز : 37
    بازدید دیروز : 154
    مجموع بازدیدها : 477822