سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دانشجویان مالکیت فکری

 

با تشکر از اینکه زحمت کشیدید اما بخشهایی از نوشته کپی برداری بود، موضوع نوشته مشخص نبود و متن هم دارای انسجام و سیر منطقی نبود. لطفا با رعایت این نکات مجددا تلاش بفرمایید. معلی



  • کلمات کلیدی :
  • نوشته شده در  شنبه 92/9/16ساعت  7:15 عصر  توسط آذین کریمایی 
      نظرات دیگران()

     طبقه بندی کالا و خدمات بر طبق موافقت نامه نیس

    طبقه بندی کالا و خدمات در قانون ایران بر طبق موافقت نامه نیس می باشد .

    طبقه بندی های 33 و 34 مربوط به کالا و طبقه بندی 35 مربوط به خدمات است.

    طبقه 33 : (کالاهای این طبقه مربوط به مشروبات الکلی است که در ایران قابل ثبت نمی باشد ) لذا این طبقه عملا حذف و از حمایت قانون خارج است .

    طبقه 34 : تنباکو ، لوازم تدخین ، کبریت . این طبقه بندی در ایران پذیرفته شده و مورد حمایت می باشد هر چند بنا به فتوای برخی از مراجع تدخین (نمونه بارز آن سیگار ) حرام می باشد و قانون نیز استعمال آن را در مراکز عمومی ممنوع نموده است. از این طبقه بندی کبریت مستثنی شده و منعی جهت استفاده آن نیست . ( هرچند که عملا کبریت خطرناک است ولی در روی بسته های آن کبریت بی خطر درج می شود )

    خدمات

    طبقه 35 : تبلیغات ، مدیریت تجاری ، امور اداری تجاری ، کارهای دفتری و اداری .این طبقه بندی جنبه تبلیغاتی و تجاری داشته و به دلیل انجام کار اداری از طبقه بندی کالا خارج و اولین طبقه در خدمات جای گرفته است.



  • کلمات کلیدی :
  • نوشته شده در  شنبه 92/9/16ساعت  6:40 عصر  توسط محمد صالح موسوی 
      نظرات دیگران()

    مالکیت فکری ، اقسام و مراجع رسیدگی

    تعریف مالکیت فکری

    تعریف دقیقی از مالکیت فکری ارائه نشده است و همچنین علی رغم تعریفهایی در ابعاداقتصادی و موضوعی و شخصیتی و احکام هیچکدام تعریف جامع و کاملی نیستند . یک تعریف این است که به مجموعه حقوق غیر مادی و غیر ملموس و فکری گفته می شود که در زمینه های علمی ، ادبی ، و هنری مربوط به فعالیتهای شخص می باشد. یا مجموعه فعالیتهای ذهنی گفته می شود که دارای ارزش اقتصادی است. در تعریف دیگر به آرا و افکار و اندیشه های شخص گفته می شود که پس از ظهور در اشیا قابل لمس دارای ارزش اقتصادی می گردد. هرچند هیچکدام از این تعریفها دقیق نیست ولی می تواند مالکیت فکری را شناسانده و تا حدی آن را قابل فهم نماید.

    اقسام مالکیتهای فکری:1) حق مولف 2) حق اختراع 3) طرح های صنعتی 4) علایم تجاری 5) نامهای تجاری 6) نشانه جغرافیایی 7) رازهای تجاری

    مراجع رسیدگی: تا کنون دو کنوانسیون بین المللی برن مربوط به آثار ادبی و هنری و پاریس مربوط به طرحهای صنعتی در این مورد تشکیل شده و در سطح بین المللی به امور مالکیتهای فکری رسیدگی می نماید و حدود ،مدت اعتبار ودیگر اثار و حمایت ها را بیان می دارند.همچنین در ایران نیز بر طبق قانون حمایت از آثار ادبی و هنری کمیسیونی به همین نام تشکیل شده که به اعتراضات و شکایات و تخلفات رسیدگی و تصمیم مقتضی می گیرد. اعتراض به تصمیمات این کمیسیون در دادگاه قابل رسیدگی است .



  • کلمات کلیدی :
  • نوشته شده در  شنبه 92/9/16ساعت  8:5 صبح  توسط محمد صالح موسوی 
      نظرات دیگران()

     

    با تشکر از زحمتی که کشیدید، متاسفانه بخش‌هایی از نوشته کپی برداری غیرمجاز از سایت‌های دیگر بود لذا حذف شد. ضمنا لطفا نام کامل قانون عربستان را ذکر کنید. همچنین درباره علائم تأییدی چیزی ننوشته اید. معلی

    علامت جمعی در قانون عربستان

    ماده 38 قانون ثبت علامت تجاری بیان می دارد وزیر بازرگانی ممکن است اجازه دهد علامت تجاری بصورت جمعی به اشخاص حقیقی یا حقوقی در مورد کالای خاص یا خدمات داده شود این علامت مربوط به منشا کالا ،مواد تشکیل دهنده ، روش ساخت ، عملکرد ، توصیف آن و یا هر مشخصه دیگری بر طبق این قانون ارایه می شود .

    ماده 39 نیز بیان می دارد این علامت جمعی نمی تواند در مورد کالا یا خدمات مشابه بکار گرفته و یا ثبت شود .این علایم میبایست گذشته از پرداخت هزینه های دولتی ارایه آن در اظهارنامه بیان مورد و مصادیق آن چکیده ای از خصوصیات علامت بیان شود . این علامت در آن قانون قابل واگذاری نیز می باشد. در تمام موارد علامت می تواند همراه با نام یا بدون نام باشد که توصیف آن الزامیست .



  • کلمات کلیدی :
  • نوشته شده در  جمعه 92/9/15ساعت  10:13 عصر  توسط محمد صالح موسوی 
      نظرات دیگران()


    حقایق پرونده

    کمپانی کالینز، تولید کننده هرنوع لبه بر ، که در آمریکا یک کمپانی رسما به ثبت رسیده است بر علیه کمپانی برون اقامه ی دعوی کرده و این کمپانی خارجی خواهان صدور دستور موقت و احتساب منافع بر علیه تولید کننده ی داخلی کشور شده با این ادعا که کمپانی برون از علامت و لیبل های تجاری او با هدف فریب اذهان عمومی استفاده کرده.

    تجارت اصلی کمپانی کالینز تولید هر نوع لبه بر با کیفیت و شهرت بالا در نقاط مختلف جهان از جمله آمریکا ، کوبا و استرالیاست و به منظور تمییز دادن محصولاتش از مهرها و جملات خاصی برروی کالاهای تولیدی خودش استفاده می کرد

    و با این هوضاع و احوال حق انحصاری داشته برروی این علامت ها و لیبل ها

    در یکسال اخیر این شرکت برای اولین بار متوجه شده که حجم وسیعی از ابزارهای مشابه با تولیدات کارخانه اش ، با قیمت و کیفیت پایین تر از انگلیس وارد آمریکا و کوبا و استرالیا شده و کمپانی برون را به عنوان عامل این رفتار متقلبانه معرفی کرده و اعلام کرده که این کمپانی از مدتها قبل مشغول این کار بوده و عبارت های کمپانی برون فقط از لحاظ رنگ با علامت های کمپانی مذکور تفاوت داشته و با پخش این محصولات در نقاط مختلف حهان سود عظیمی به دست آورده و هدفش از این کار به دست آوردن بازار شناخته شده ی کمپانی کالینز در این محصوول بوده

    خواهان متعاقبا ادعا کرده که در نتیجه ی کیفیت پایین کالاهای تولید شده توسط خوانده به صفات ممتاز و شهرت محصولات تولیدی اش خدشه وارد شده و ومتحمل ضرر و زیان قابل ملاحظه ای شده و اگر از این کار منع نشود خسارت های بیشتری را متحمل خواهد شد. خواهان لایحه ای برای محاسبه خسارت ها وارد شده داده و خواستار صدور دستور موقت برای منع خوانده از الصاق علامت ها ی یکسان  برروی کالاهایش و فروش و صادرات آن ها شده است.

    خوانده نیز در پاسخ به ادعای خواهان تقاضای مهلت کرده و بعد از گذشت مهلت اعتراض کرده که خوهان یک شرکت آمریکایی است که در این کشور هیچ گونه بنگاه ثبت شده ای نداشته و متعاقبا هیچ حقی در مورد علامت تجاری در این کشور نداشته و بنابر این استفاده اشخاص دیگر از علامت آنها نمی تواند مصداق کلاه برداری باشد، زیرا آنها فقط حق اقامه ی دعوی برعلیه هر شخصی که در کشور خودشان علامت آنه را متقلبانه استفاده کنند را دارند و پرونده مربوط به نقض کپی رایت خارجی مشابه موارد داخلی اش نیست.

    نکته ای که مورد توجه اعتراض کننده قرار گرفته اینه که آیا این یک حق شخصی است یا نه؟

    اگر شخصی باشد ، زیان دیده صرف نظر از مکان نقض حقش ، مستحق جبران خسارت از طرف خوانده است با این ادعا که یک کلاه برداری اتفاق افتاده توسط خوانده برروی کالاهایی که خوهان سابقا آنها را تولید می کرده.

    الان قانون مشخصی وجود دارد که علامت تجارتی در هیچ کج مالکیت بخصوصی ندارد ولی یک شخص می تواند با استفاده از این علامت آن را به خودش اختصاص دهد و نتیجتا قادر خواهد بود که اشخاص دیگر را از سوء استفاده از علامتی که مشخص کننده محصولات تولیدی خودش است منع کند. و استفاده ی تولید کننده های دیگر غیرقانونی است چون باعث فریب عموم مردم میشود و این در صورتی تحقق می یابد که تولید کننده بازار را متقاعد کرده باشد که این محصول در بازار به او تعلق دارد.

     (Blanchard V. Hill)در پرونده 

    قاضی به درستی با درخواست صدور دستور موقت به منظور منع خوانده از استفاده ی مهر مغول برروی کارتها که باعث ورود خسارت به خواهان میشد مخالفت کرد و نهایتا قاضی حکم را مبنی بر بی حقی خواهان صادر کرد با این استدلال اگرچه تأسیس شرکت سازندگان کارت بازی و اعطای اختیار برای قانونگذاری برای اعضای آن قانونی است اما فرمان شاهی غیرقانونی و صرفا برای افزایش درآمد بوده است در حالی که فرمان شاهی باید بر اساس مبانی حقوقی صادر شود. ضمانت اجرای این فرمان می‌تواند مراجعه با پادشاه باشد که چون جیمز اول فوت کرده است به نظر نمی‌رسد فرمان قبل به قوت خود باقی باشد.
    هیچ رأیی مبنی بر این وجود ندارد که از استفاده علامت یکسان با دیگری منع کرده باشد ضمن اینکه این امر آثار سویی خواهد داشت.
    اگرچه خواهان معتقد است شرایط پرونده خیاط لباس (Southern v How) در اینجا وجود دارد اما در آنجا صرف استفاده از علامت یکسان موضوع رأی نبوده است بلکه این استفاده با طرحی فریب‌کارانه برای جازدن لباس‌های نامرغوب یا با قصد متفرق کردن مشتریان تولیدکننده لباس دیگر همراه بوده است.
    سازندگان کارت یک مقام رسمی با مهر مخصوص دارند و هر سازنده هم علامت یا مهر خود را روی کارت‌هایش استفاده می‌کند تا دریافت‌کننده عوارض متوجه شود سازنده چه کسی است. البته به دلیل غیرقانونی بودن فرمان شاهی مدت‌ها پیش دریافت این عوارض متوقف شد.

    به طور کلی هیچ دلیلی وجود ندارد که یک تاجر را از استفاده علامت برابر با دیگری منع کند.

    نتیجه

    تنها مبنای حکم دادن در این پرونده این است که اگر یک شخصی مدت طولانی از یک علامت خاص استفاده می کرده و مدتها بعد شخص دیگری شروع به استفاده از این علامت بکند که فقط می توانسته با یک انگیزه ی متقلبانه این کار را انجام داده باشد، خسارتهای وارده از هر کلاه برداری ای جبران میشه در کشوری که کلاه برداری در آن اتفاق افتاده اگرچه که کشور محل اقامت بزه دیده باشد



  • کلمات کلیدی :
  • نوشته شده در  جمعه 92/9/15ساعت  7:49 عصر  توسط آذین کریمایی 
      نظرات دیگران()

    قانون علایم تجاری استرالیامصوب 1995,دربخش پانزدهم ماده 162علایم جمعی رااینگونه تعریف کرده است:

    «علامت جمعی نشانه ای است که درخصوص کالاوخدماتی که مرتبط باتجارت هستندیادرزمینه تجاری تولید شده ,توسط اعضای یک شرکت (انجمن)استفاده می شودیادرنظر گرفته شده که استفاده شود,تاازکالاوخدماتی که توسط اشخاصی غیراز اعضای شرکت تولید شده است متمایز گردد.»

    بخش شانزدهم ماده 169نیز علایم تاییدی رااینگونه کرده تعریف است:

    «علامت تاییدی نشانه ای است که درخصوص کالاوخدماتی استفاده میشود یادرنظر گرفته شده تااستفاده شودکه:

    اولا:مرتبط باتجارت یادرزمینه تجاری تولیدشده باشد

    دوما:کیفیت,صحت ودیگرمشخصه هاشامل عنصر,جنس وسبک تولیدکالاتوسطشخص مالک علامت تاییدی یاشخص دیگری که ازطرف اوتاییدشده است,گواهی شود.

    تاازکالاوخدماتی تجاری که اینگونه تاییدوگواهی نشده اند متمایز گردد.»



  • کلمات کلیدی :
  • نوشته شده در  جمعه 92/9/15ساعت  4:43 عصر  توسط زهرا ابراهیمی 
      نظرات دیگران()

     

    قانون علامت تجاری استرالیا,بخش هفتم,ماده 72:

    درخصوص کالاها وخدماتی که درزمینه آنها علامت تجاری ثبت شده است,ازتاریخ تشکیل پرونده درخصوص درخواست ثبت ,به علامت تجاری اثرواعتبارداده می شود.



  • کلمات کلیدی :
  • نوشته شده در  جمعه 92/9/15ساعت  3:56 عصر  توسط زهرا ابراهیمی 
      نظرات دیگران()

    با تشکر از مطلب مفیدتون لطفا منبع رو هم به طور دقیق ذکر بفرمایید. معلی

    مزایای ثبت نام و علامت تجاری

    ثبت علایم و نامهای تجاری حق انحصاری برای استفاده در کالا یا خدمات به شما می دهد . وقتی که شما یک نام یا علامت تجاری را ثبت نموده اید می توانید حرف R را پس از آن قرار دهید تا به دیگران هشدار دهید که از آن استفاده نکنند و نشان می دهد این نام یا علامت ثبت شده شماست. با این حال استفاده از این علامت یا نام بدون ثبت هم اگر مورد استفاده دیگران قرار گیرد جرم محسوب می شود و قابل پیگرد قانونی است .

    نام یا علامت تجاری ثبت شده

    ممکن است کسانی بدون اجازه شما از آن نام یا علامت استفاده کنند اگر نام یا علامت قبلا به ثبت رسیده باشد اقدام قانونی علیه او آسان تر خواهد بود . اداره ثبت علایم و نامهای تجاری و یا پلیس این اجازه را به شما میدهد تا اقامه دعوای کیفری نموده یا آن را پیگیری نمایید .حال اگر این نام یا علامت ثبت شده  و جزء اموال شما باشد می توانید آن را به فروش رسانده و یا آن را به دیگری واگذار نمایید .

    حمایت از علایم و نامهای تجاری ثبت نشده

    اگر شما آن نام یا علامت را ثبت نکرده باشید به دلیل استفاده مکرر باز می توانید از علیه کسی که از آن استفاده می نماید شکایت نمایید به این عمل در حقوق انگلستان passing off می گویند . یعنی نام یا علامت متعلق به شماست و شما نیز با عث شهرت آن شده اید و فقط آن را ثبت ننموده اید و دیگری بدون اجازه شما از آن استفاده نموده است در صورت طرح شکایت هرچند کار برای شما دشوار است تا ثابت نمایید که این نام یا علامت متعلق به او نیست ولی می بایست این سه مورد را نیز ثابت نمایید :

    1) این علامت یا نام متعلق به شما بوده  2) شما باعث شهرت آن شده اید  3) از اینکه دیگری از آن استفاده کرده شما ضرر کرده اید .

    نتیجه اینکه اگر نامی و یا علامتی به ثبت رسیده باشد و دیگری بدون اجازه مالک آن ، آنرا بکار گیرد طرح شکایت و احقاق حق آسانتر خواهد بود تا اینکه نام یا علامت به ثبت نرسیده باشد و مالک آن بخواهد  به استفاده مکرر و طولانی خود استناد نماید یعنی از passing off استفاده کند .این ترجمه از این سایت می باشد.

    http://www.ipo.gov.uk/types/tm/t-about/t-protect/t-protect-unreg/t-protect-passingoff.htm



  • کلمات کلیدی :
  • نوشته شده در  پنج شنبه 92/9/14ساعت  10:14 عصر  توسط محمد صالح موسوی 
      نظرات دیگران()

    تعریف علامت جمعی براساس ماده 97 قانون علائم تجاری المان عبارتست از هر علامت تجاری که براساس ماده 3 بیان شد است و مورد حمایت قرار میگیردبا این تفاوت که یک گروه  از تولید کنندگان خدمات یا کالاها راشامل میشود که یک مبدا مکانی مشترک یاطببعت یاکیفیت مشترکی رادارند.

    (طبق این قانون علائم تائیدی هم جزئ علائم جمعی محسوب میشود زیرا علائمی که کیفیت مشابه هم دارند راجز علائم جمعی اورده است. )

    ماده 98 مالکیت این علائم را بیان میکند :مالک این علامت جمعی یک شخص حقوقی است توانایی قانونی نظارت برمجموعه استفاده کنندگان از این علامت را دارد ولذا اشخاص حقیقی نمیتوانند علامت جمعی به ثبت برسانند

    دوره حفاظت از این علائم:  (ماده 47  )10 سال را پذیرفته است وتمدید نیز برایه 10 سال ممکن است وزمان تمدید از موقعی است که فرم ثبت نام را پر کرده است . ولذا تاریخ حمایت ازیک علامت بر اساس قانون المان زمان پر کردن فرم ثبت نام است واگر ظرف مدت 3 ماه مدارک وهزینه هایه ثت نام را کامل کرد از همان ابتدا حمایت میشود والا ثبت نام باطل میشود.

    مققرات استفاده از علامت جمعی:1

    1 -مقررات استفاده از علامت باید کاملا مشخص باشد

    2- نام ومقر انجمن یا سازمان نظارت کندده باید مشخص باشد

    3 - شرایط عضویت باید مشخص باشد

    4 - اطلاعات  افرادی که حق استفاده از علامت رادارند مشخص باشد.

    5- شرایط استفاده از علامت جمعی  هم تعیین کنند.

    6 حقوق و تتعهدات طرفهایه استفاده کننده در صورت نقض مقررات معلوم باشد.



  • کلمات کلیدی :
  • نوشته شده در  چهارشنبه 92/9/13ساعت  11:25 صبح  توسط مهدی فرقانی 
      نظرات دیگران()

    طبقه 41:

    آموزش و پرورش، دوره های کار آموزی و تعلیمی، تفریح و سرگرمی، فعالیت های ورزشی و فرهنگی

    ضابطه: به طور کلی این طبقه در قسمت (خدمات ) قرار گرفته است و به صورت خاص می توان جنس مشترک این طبقه را فعالیت هایی دانست که به نوعی با  آموزش و پرورش و تعلیم و تربیت و مباحث پیرامون آن مرتبط است.

    طبقه 42:

    خدمات علمی و فن آوری و تحقیق و پژوهش و طراحی در این زمینه، خدمات تجزیه و تحلیل و تحقیقات صنعتی، طراحی و توسعه نرم افزار و سخت افزار های رایانه ای.

    ضابطه: به طور کلی این طبقه نیز در قسمت (خدمات ) قرار گرفته است و می توان گفت که فعالیت هایی که در زمینه های علمی و پژوهشی و تحقیقات علی الخصوص در موارد صنعتی و موضوعات مرتبط با رایانه انجام میشود در این طبقه قرار میگیرد.

    طبقه 43:

    خدمات عرضه اغذیه و نوشابه ، تامین مسکن و محل اقامت موقت.

    ضابطه: در این طبقه نیز دو گروه از فعالیت هایی که در حیطه خدمات هستند و تقریبا می توان اشاره کرد که ارتباط چندانی با هم ندارند در یک طبقه قرار گرفته اند. قسمت اول در زمینه عرضه موارد غذایی و نوشابه ها است و قسمت دوم در زمینه تامین و فراهم آوردن مسکن اعم از ثابت و موقت.



  • کلمات کلیدی : احمد قندی، مالکیت فکری، دانشگاه تهران، ایران، پردیس فارابی
  • نوشته شده در  چهارشنبه 92/9/13ساعت  8:0 صبح  توسط احمد قندی 
      نظرات دیگران()

    <      1   2   3   4   5   >>   >
    لیست کل یادداشت های این وبلاگ
    نحوه تدوین رساله پژوهشی
    جزوات حقوقی
    جزوات حقوق مالکیت صنعتی
    لینک دانلود جزوه حقوق رقابت تجاری و اسرار تجاری
    دانلود مجلات حقوق مالکیت فکری وایپو
    جزوه حقوق اینترنت و نرم افزارهای کامپیوتری دکتر رجبی
    حمایت یا عدم حمایت از پایگاه های داده در نظام حقوقی ایران
    نکته مهم
    جزوه داوری تجاری بین المللی
    جزوه مالکیت ادبی و هنری 2 دکتر حکمت نیا
    [عناوین آرشیوشده]
     
     RSS 
     Atom 
    صفحه نخست
    پست الکترونیک
    بازدید امروز : 18
    بازدید دیروز : 129
    مجموع بازدیدها : 477594