سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دانشجویان مالکیت فکری

علامت های جمعی(  (Collective marks   در بند  1ماده  49قانون علایم تجاری ژاپن این گونه تعریف شده اند:"علامتی است که توسط اعضای یک انجمن یا مجموعه که صاحب این علامت هستند جهت تمایز دادن کالاها وخدماتشان از دیگران به کار می رود."

مهمترین ویژگی نشانه های جمعی این است که این علامت برای عرضه عمومی کالاها وخدماتی که ازسوی عضو  یک انجمن یا جمع صورت میگیرد به کار گرفته می شود.پس بنابراین نشانه جمعی علامت عضویت برای استفاده کننده از ان میباشد.نکته دیگری که باید متذکر شد این است که علایم جمعی فقط برای شرکت ها و موسسات تجاری به کار گرفته نمی شود? بلکه برای موسسات و نهاد های غیر تجاری نیز کار برد دارند مانند کانون سردفترداران ویا کانون وکلا و یا سازمان نظام پزشکی.

علامت های تاییدی یا تضمینی (Certification marks-Guarantee marks   )در بند  1ماده   50قانون علایم تجاری ژاپن این گونه تعریف شده اند:" علامتی است که نشان میدهد که کالا وخدماتی که این علامت در باره ان استفاده شده است در زمینه های مبدا کالا و خدمات مواد اولیه -تشکیل دهنده کالا –روش ساخت کالا-کارایی خدمات-کیفیت کالا و خدمات و درجه دقت و دیگر ویژگی ها مورد تایید صاحب علامت است."

مهمترین ویژگی علامت تاییدی این است که این علامت توسط مالک علامت به کار گرفته نمی شود بلکه به جای ان توسط استفاده کننده ای که توسط مالک اجازه استفاده دارد به کار گرفته می شود تا هنگام عرضه عمومی کالا و خدماتش به مشتری این اطمینان را بدهد که کالاو خدماتش دارای ویژگی یا ویژگی های خاصی می باشد. صاحب علامت تاییدی وجود این ویژگی یا ویژگی خاص در کالا را تایید میکند.و همچنین به هرکس که بتواند کالا و خدماتش را با ویژگی ها و استاندارد های فوق جهت عرضه به عموم ارا یه کند اجازه استفاده از ان رامی دهد. مانند علامت کنترل کیفیت (ISO 9001) که جهت مدیریت کیفیت ارایه می شود.

منبع:http://www.jpo.go.jp



  • کلمات کلیدی :
  • نوشته شده در  سه شنبه 92/9/19ساعت  9:49 عصر  توسط مهدی موسوی 
      نظرات دیگران()

     

    [با تشکر لطفا بفرمایید قسمت بررسی تطبیقی این مطلب کجاست. سعی کنید قواعد و ویژگی‌های این مطلب رو با قوانین داخلی مقایسه کنید و تحلیل ها و پیشنهاداتی ارائه کنید]

    قانون علائم تجاری کانادا مصوب سال 1985 در مواد 12 ، 13 ، 14 و 15 به علائم تجاری قابل ثبت پرداخته است (همین بحث در ماده 32 قانون ثبت اختراعات... مصوب سال 1386 گنجانده شده است).

    ماده 12 -

    (1) موضوع بخش 13 ، یک علامت تجارتی قابل ثبت است اگر چنین نیست {موارد زیر نیست}

    •  
      • (a) کلمه ای که اولا صرفا نام یا نام خانوادگی یک فرد است که زنده است یا در درون این سی سال قبلی مرده است.
      • (b) چه شکلی،نوشتنی یا نواختنی، هر کدام بطور واضح وصف کننده یا فریبنده باشد با یک توصیف گمراه کننده در زبان انگلیسی یا فرانسه از صفات یا کیفیت خدمات یا کالای اتحادیه ای که در آن مورد استفاده قرار گرفته است یا پیشنهاد کرده که مورد استفاده قرار گیرد یا از شرایط یا اشخاصی که در تولیداتشان یا محل اصلیشان از آن استفاده می کنند.
      • (c) نام در هر زبانی از هر نوع از این کالا یا خدمات در ارتباط با آن مورد استفاده قرار گرفته است یا پیشنهاد کرده که مورد استفاده قرار گیرند.
      • (d) باعث گمراهی با یک علامت تجاری ثبت شده باشد.
      • (e) علامتی که اتخاذ شده طبق بخش های 9 یا 10 ممنوع شده باشد;
      • (f) نامی که انتخاب شده توسط بخش  10.1  ممنوع باشد.
      • (g) در تمام یا قسمتی از یک نشانه جغرافیایی محافظت شده، و در آنجا علامت تجارتی ثبت شود در انجمن با نام شراب که متعلق به قلمرو جغرافیایی نشان داده شده نیست;
      • (ح) در تمام یا قسمتی از یک نشانه جغرافیایی محافظت شده، و در آنجا علامت تجارتی ثبت شود در انجمن با مشروبات که متعلق به قلمرو جغرافیایی نشان داده شده نیست

    (2) علامت تجاری که با توجه به دلایل پاراگراف (1) (a) یا (b) قابل ثبت نیستند ،می توانند قابل ثبت باشند اگر مورد استفاده قرار گرفته باشند در کانادا توسط متقاضی یا شخص پیشین خود در تاریخ پر کردن درخواست برای ثبت کردن چنانچه مشخص شده باشد.

    ماده 13 -

    1 . یک ظاهر تمیز دهنده قابل ثبت است تنها در صورتی که

    a . اگر توسط درخواست کننده یا شخص پیشین خود در کانادا مورد استفاده قرار گرفته باشد در آن عنوان چنانچه که تمیز کننده باشد در تاریخ پر کردن درخواست برای ثبت آن ؛ و

    b . استفاده انحصاری توسط درخواست کننده از علائم  متمایز کننده در اتحادیه در ارتباط با محصولات و خدمات که در آن اتحادیه مورد استفاده قرار می گیرد به احتمال زیاد به طور نامعقول برای محدود کردن توسعه هر هنر یا صنعتی نیست.

    2 . بدون ثبت یک یک عنوان(ظاهر) متمایز کننده تداخل پیدا می کند با استفاده از هر ویژگی سودمندی که در آن ظاهر(عنوان) متمایز کننده مندرج است. (تثیر ثبت نام)

    3.ثبت یک عنوان یا ظاهر متمایز کننده ممکن است توسط دادگاه فدرال حذف شود در درخواست هر شخص علاقمند اگر دادگاه چنین تصمیم بگیرد که ثبت نام به احتمال زیاد بطور نامعقول محدود کرده باشد توسعه هر هنر یا صنعتی را.

    ثبت علائم ثبت شده در خارج از کشور

    ماده 14 -

    1 . علارغم بخش 12، یک علامت تجاری که متقاضی یا متقاضی پیشین خود در آن عنوان باید بموقع ثبت شود در یا برای کشور مبدأ متقاضی قابل ثبت است اگر در کانادا

    • اگر آن علامت تجاری ثبت شده باعث اشتباه با علامت تجاری ثبت شده در کانادا نشود
    • بدون یک مشخصه متمایز کننده نباشد و توجه به همه شرایط قضیه از جمله طول زمان که در طی آن در هر کشوری از آن استفاده می شود.
    • بر خلاف اخلاق یا نظم عمومی باشد یا ماهیتا موجب فریب مردم شود: یا
    • علامتی نباشد که طبق بندهای 9 و 10 ممنوع باشد.

    ماده 15 -

    1. علائم تجاری گیج کننده قابل ثبت است اگر متقاضی صاحب همه چنین علائم تجاری باشد، که باید به عنوان علائم تجاری مرتبط شناخته شوند.

    2. در ثبت هر علامت تجاری مرتبط با هر علامت دیگر ثبت شده، باید توجه داشت ثبت هر علامت تجاری باید سابقه ای(رکوردی) از ثبت علامت تجاری  ساخته شده داشته باشد.

    3.  بدون اصلاح ثبت نام ،ثبت هر گونه تغییر در مالکیت یا در نام و یا آدرس صاحب از هر یک از گروه های مرتبط علائم تجاری ساخته شده ممنوع است مگر مسئول ثبت نام موافقت کند که همان تغییر در خصوص همه علائم تجاری در آن گروه و همچنین نوشته های مربوطه بطور همزمان در خصوص همه علائم تجاری اتفاق بیافتد .



  • کلمات کلیدی :
  • نوشته شده در  سه شنبه 92/9/19ساعت  10:20 صبح  توسط مسعود زنگنه 
      نظرات دیگران()

    طبقه 4

    موادی که در این طبقه جای می گیرند: روغن ها و گریس هایی هستند که کاربرد صنعتی دارند ، تمام روان کننده ها اعم از صنعتی و غیرصنعتی

    اقسام شمع ها و فیتیله ها

    ضابطه ی طبقه بندی و قرار دادن مواد در این طبقه بطور کلی جنس آنهاست که جنس تمتمی مواد این طبقه از نفت است و اما فصل اینها در مقایسه با یکدیگر نوع کاربرد آنهاست که برخی از آنها صرفا در صنعت کاربرد دارند مثل روغن ها و گریس های صنعتی و برخی دیگر مثل شمع ها در امور تزیینی و روشنایی استفاده می شود

    طبقه 5

    موادی که در این طبقه جای میگیرند:

    تمام داروها، تمام مواد بهداشتی که در مصارف پزشکی استفاده می شود، سموم و مواد شیمیایی که برای دفع آفات و در واقع در صنعت کشاورزی استفاده می شود

    موادی که در این طبقه جای نمی گیرند: مواد بهداشتی که به مصارف غیر پزشکی اختصاص دارد، مواد شیمیایی که در صنعت علم عکاسی و غیره بکار میرود(مواد طبقه یک)

    ضابطه طبقه بندی در این گروه به طور کلی جنس مشترک این مواد است که جنسشان ترکیبات شیمیایی است اما فصل جدا کننده آنها نوع کاربرد آنهاست بعضی از این مواد شیمیایی صرفا در امور پزشکی و درمان مورد استفاده قرار میگیرد برخی در صنعت کشاورزی

    طبقه 6

    موادی که در این طبقه قرار می گیرد:  فلزاتی که در ساختمان سازی بکار میرود مثل لوله های آب فلزی ،تیرآهن ها ،درها  وپنجره های آلمینیوم، کابل ها وسیمهای فلزی، اشیای فلزی کوچک ویا قابل حمل

    موادی که در این طبقه جای نمیگیرد: کابل ها و سیمهای فلزی برقی، فلزات عادی که در طبقات دیگر جای داده شده اند

    ضابطه طبقه بندی: جنس آنهاست که همگی فلزند،



  • کلمات کلیدی :
  • نوشته شده در  دوشنبه 92/9/18ساعت  5:21 عصر  توسط سمانه قره خان 
      نظرات دیگران()

     

    معاهده نیس پس از شورای اروپا در دسامبر 2000 پذیرفته و در فوریه 2001 امضا و از اول فوریه 2003 لازم الاجرا شد .این نتیجه کنفرانس بین دولتها بود که از  فوریه 2000 شروع شده بود . موضوع آن توافق بر سر نهادهای اروپایی بود قبل از آن که اعضای جدید پذیرفته شوند . پیمان نیس راه اصلاح بنیادی که نیاز بود را باز کرد در جهت گسترش اتحادیه اروپا با پیوستن آتن و کشورهای جنوب و شرق آن قاره .

    بعضی از این مفاد بوسیله پیمان الحاق 10 عضو جدید که امضا شده بود اصلاح شد و در آتن در آوریل 2002 و پیمان لوگزامبورگ در الحاق رومانی و بلغارستن در آوریل 2005 به توافق رسیدند . بدین ترتیب بیش ترین اصلاح معاهده نیس در آتن و لوگزامبورگ صورت گرفت .تغییرات اساسی بوجود آمده در معاهده نیس مربوط به محدود کردن وسعت و ترکیب کمسیون ، گسترش حق رای با اکثریت و یک وزنه جدیدی از آرای در شورا و تقویت کردن همکاری های قابل انعطاف تر است. در اعلامیه آینده اتحادیه که به پیمان ضمیمه می شود  اصلاحات اساسی  صورت می گیرد تا اعضا مطمئن شوند که معاهده نیس یک فرایند را طی نموده است. پیش نویس قانون اساسی امضا شده در تاریخ دسامبر 2002 به عنوان یک الحاق به اصلاحات نهادی ضمیمه آن گردیده است.

    در جلسه شورای اروپا 21 و 22 ژوئن 2007 رهبران اروپا به توافق رسیدند تا یک قانون اساسی نهایی پذیرفته شده را بوجود آورند. با یک معاهده اصلاحات برای اتحادیه اروپا . معاهده لیسبون 17 دسامبر 2007 از 1 دسامبر 2009 لازم الاجراشد.



  • کلمات کلیدی :
  • نوشته شده در  دوشنبه 92/9/18ساعت  2:21 عصر  توسط محمد صالح موسوی 
      نظرات دیگران()

    علامت جمعی یعنی هر نشان قابل رؤیتی که باعنوان علامت جمعی در اظهارنامه ثبت معرفی شود و بتواند مبدأ و یا هرگونه خصوصیات دیگر مانند کیفیت کالا یاخدمات اشخاص حقیقی و حقوقی را که از این نشان تحت نظارت مالک علامت ثبت شده جمعی استفاده می‌کنند متمایز سازد.قانون علامت تجاری 1999 مقررات ویژه ای برای ثبت علائم جمعی به وجود آورده" علامت جمعی " به معنی یک علامت تجاری متمایز کننده کالا یا خدمات افرا عضوء در یک انجمن است که صاحب آن را از دیگران مشخص می کند.  

    بنابراین، برای اینکه علامت جمعی قابل ثبت باشد باید به صورت گرافیکی نمایش داده شود و برآورده کننده نیازهایی باشد که بخاطر آنها به ثبت رسیده است.:

    هم چنین باید موارد زیر را در نظر داشته باشیم:

    1.علامت جمعی متعلق به انجمنی از افراد است که همکاری نیستند..

    2.علائم جمعی متعلق به یک گروه است و بنابراین استفاده از آن آن است که برای اعضای گروه می باشد..

    3.انجمن ممکن است خود را از علامت جمعی استفاده نکنند اما تضمین پیروی از استانداردهای کیفیت توسط اعضای آن است که ممکن است از علامت جمعی استفاده کنند.

    4.کارکرداولیه علامت جمعی این است که نشان دهد یک ارتباط تجاری را با اتحادیه و یا سازمان که صاحب علامت است.

    فرم ثبت علامت جمعی باید در بر دارنده ی این نکات باشد:

    الف) نام و هدف انجمن

    ب) افراد مجاز به استفاده از علامت و ماهیت کنترل استفاده بیش از حد مجاز

    ج) شرایط عضویت در انجمن

    د) شرایط استفاده از علامت

    ه) تحریمها علیه سوء استفاده

    ج) روش اقامه ی دعوی در برابر سوءاستفاده از علائم جمعی است

    مدت حمایت از ثبت علامت در این کشور ده سالست و با پرداخت مالیات قابل تمدید است.



  • کلمات کلیدی :
  • نوشته شده در  دوشنبه 92/9/18ساعت  1:33 عصر  توسط آذین کریمایی 
      نظرات دیگران()

    طبقه 1- مواد شیمیایی مورد استفاده در صنایع ، علوم، عکاسی و همچنین کشاورزی، باغبانی و جنگل بانی،رزین های مصنوعی پردازش نشده، پلاسبیک های پردازش نشده کودهای گیاهی، ترکیبات اطفاء حریق، مواد آبکاری و جوشکاری فلزات، مواد شیمیایی برای نگهداری مواد غذائی؛ مواد دباغی؛ چسب های صنعتی.

    در این طبقه آنچه که می توان به عنوان جنس مشترک به کار گرفت کاربرد این مواد در صنایع و علوم مختلف است از قبیل عکاسی ، کشاورزی ، جوشکاری ، آبکاری و ... است که همگی آنها به نوعی جزء مواد اولیه مورد نیاز در این صنایع اند. و در مورد فصل آن ها می توان گفت این مواد و ترکیبات بسته به اینکه در کدامیک از صنایع و علوم فوق الذکر به کار می روند از یکدیگر متمایز می شوند.

    طبقه 2- رنگ، روعن جلا، لاک، مواد ضد زنگ زدگی، و جلوگیری کننده از فسد شدن چوب، مواد رنگی، مواد تثبیت رنگ، رزین یا صمغ های خام طبیعی، فلزات به صورت پودر یا ورق برای نقاشان ساختمان، چابگرها و هنرمندان.

    به عنوان جنس مشرک در این طبقه می توان گقت که تمامی این مواد از جنس مواد رنگی و روغنی هستند که در موارد مختلف کاربرد دارند. و فصل آن ها که باعث تمایزشان میشود این است که در کدامیک از موارد فوق الذکر به کار گرفته خواهند شد.

    طبقه 3- ترکیبات سفید کننده و سایر مواد مخصوص شستشوی لباس، مواد مخصوص تمیز کردن، براق کردن، لکه گیری و سائیدن، صابون، عطریات، روغن های اسانس، مواد آرایشی، لوسیون های مو گرد و خمیردندان.

    جنس مشرک در این طبقه خاصیت این مواد به طور کلی است که همگی آنها جزء مواد شوینده و تمیز کننده و لوازم بهداشتی و آرایشی هستند و فصل آن ها نحوه ی کاربرد و مصرفشان است.



  • کلمات کلیدی :
  • نوشته شده در  دوشنبه 92/9/18ساعت  12:7 عصر  توسط آذین کریمایی 
      نظرات دیگران()

    ادامه مطلب...


  • کلمات کلیدی :
  • نوشته شده در  یکشنبه 92/9/17ساعت  8:58 عصر  توسط محمد صالح موسوی 
      نظرات دیگران()

     

    برطبق ماده یک قانون ثبت اختراعات مصوبه 1386 ، اختراع نتیجه فکر فردی است که برای اولین بار فرآیند خاصی را ارائه می دهد این ابتکار برای اینکه مورد حمایت قانون قرار گیرد می بایست به ثبت برسد . قانونگذار مراحل ثبت را که چندان هم آسان نیست بیان کرده تا مخترع پس از طی آن مراحل موفق به دریافت گواهی نامه اختراع شود. قانونگذار در آیین نامه اجرائیه قانون ثبت اختراعات مصوبه سال 1387 پس از بیان کلیات ،ثبت اختراعات را در 8 فصل بیان نموده است .

    فصل یک : تسلیم اظهار نامه . این اظهار نامه می بایست به زبان فارسی بوده و به مرجع ثبت تقدیم شود.همپنین میبایست خلاصه ای از توصیف اختراع به همراه نقش های لازم ،مدارک هویت متقاضی و همچنین درخواست کتبی وی ، پرداخت هزینه قانونی و مدارک مربوط به حق تقدم را تسلیم نماید .

    فصل دوم : انتقال و اصلاح ، استرداد و ثبت اظهارنامه . انتقال حق مالکیت می بایست کتبی بوده و هزینه آن نیز پرداخت گردد . همچنین متقاضی می تواند توصیف اختراع خود را و همچنین نقشه های آن را اصلاح نموده و تقدیم مرجع ثبت نماید. اظهارنامه می تواند بصورت کتبی مسترد گردد .

    فصل سوم : بررسی اظهارنامه و ثبت اختراع . مرجع ثبت اختراع ظرف 6 ماه اظهارنامه را از جهات شکلی و ماهوی مورد بررسی قرار میدهد . در صورت لزوم ،اصلاحات صورت گرفته می بایست به مرجع ثبت اعلام شده و ظرف 30 روز هزینه های مربوط به ثبت را پرداخت نماید. پس از پرداخت هزینه ها اختراع می بایست در روزنامه رسمی منتشر شود . این آگهی ثبت اختراع حاوی نکاتی از جمله عنوان اختراع ،مشخصات کامل مخترع و مدت حمایت از آن و دیگر موارد مندرج در ماده 33 آیین نامه می باشد.

    فصل چهارم : صدور پروانه اجباری بهره برداری . صدور این نوع پروانه فقط از جانب وزیر یا افراد هم سطح او امکان پذیر است. این نوع بهره برداری ناشی از مصالح ملی کشور می باشد .

    فصل پنجم : تغییرات ، انتقالات ، و اعراض در مورد اختراع ثبت شده. این نوع تغییرات به درخواست مالک و در حدود اظهارنامه اولیه می باشد و مالک می تواند انتقال گواهینامه اختراع خود را به دیگری به مرجع ثبت تقدیم دارد. همچنین مالک می تواند از اختراع ثبت شده خود اعراض کند به شرط اینکه آن را به دیگری واگذار نکرده باشد.کلیه تغییرات و انتقالات ، فسخ یا اعراض می بایست ظرف 30 روز در روزنامه رسمی آگهی شود.

    فصل ششم : اعتراض به رد و به تقاضای ثبت و اقامه دعوای ابطال گواهینامه اختراع . معترض اعتراض خود را به مرجع ثبت شرکت اعلام تا آن مرجع از متقاضی اختراع کتبا پاسخ دریافت دارد. پس از در یافت پاسخ اعتراض مذکور در کمسیون موضوع ماده 170 این آیین نامه بررسی می شود.تصمیم کمسیون در دادگاه صالح قابل رسیدگی است.و در مورد ابطال نیز رای نهایی دادگاه ملاک عمل خواهد بود .

    فصل هفتم : اظهار نامه بین المللی طبق معاهده همکاری در ثبت اختراعات . این اظهارنامه به مرجع ثبت تسلیم می گردد . تا آن مرجع نسبت به ثبت آن طبق مقررات درآن معاهده و آیین نامه اقدام نماید . هزینه های این مورد نیز به عهده متقاضی است.

    فصل هشتم : هزینه ها . برای حفظ اعتبار گواهی نامه می بایست هزینه های سالانه آن پرداخت شود تا اختراع از درجه اعتبار ساقط نگردد.



  • کلمات کلیدی :
  • نوشته شده در  یکشنبه 92/9/17ساعت  8:52 عصر  توسط محمد صالح موسوی 
      نظرات دیگران()

    حقایق پرونده: 1)خواهان شرکتی است که لیموناد ونوشیدنیهای گازدار تولید میکند واین لیموناد و   نوشیدنیها را در بطریهایی به  فروش میرساند که درروی  آن بطریها علامت تجاری شرکت به طور واضح درج شده---علامت تجاری به  همراه ادرس--- علائم و نقوشی برروی این بطریها درج شده  برروی در این بطریها هم برچسبهایی با رنگ مخصوص چسبانده شده که مجموعه ی این  نقوش ونوشته ها علامت تجاری  خواهان را تشکیل میدهد و ان علامت تجاری و برچسب ورنگ مخصوص آن تولیدات شرکت خواهان را از تولیدات سایر شرکتها متمایز میکند...                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                   علامت تجاری خواهان:    JACOB SEHWEPP&CO                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                        2) خوانده هم شرکتیست که لیموناد ونوشیدنیهای گازدار تولید میکند اما این نوشیدنیهای تولیدی خود را در همان  بطریهایی که خواهان مورد استفاده قرار میدهد به فروش میرساند.بطریهایی با همان عبارات و علائم ورنگها. همچنین خوانده همان نقوشی را به کار برده که خواهان درمعرفی محصولات خود از آن استفاده کرده. برچسبهایی هم بر روی در بطریها چسبانده که مورداستفاده ی خواهان بوده...                                                                                                                                                                                                                      

    علامت تجاری انتخابی خوانده:   JACOOB SEHWEPP&CO                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                     رای صادره از دادگاه   در این دعوا: دادگاه به نفع خواهان رای صادر کرد به این صورت که خوانده را از استفاده از این بطریها منع          کرد بااین استدلال که:با اینکه مدرکی وجود ندارد تا اثبات کند که آیا خوانده به قصد فریب عموم از این بطریها استفاده کرده یا خیر واینکه قصد اضرار داشته یا خیر؟ بلکه چون استفاده از این بطریها باعلائم و برچسبهای یکسان (به گونه ای که هیچ تمایزی با محصولات تولیدی خواهان در آن وجود ندارد) باعث فریب عموم شده و آنها محصولات خوانده رو خریداری میکردند با این تصور که این محصولات خریداری شده ازتولیدات شرکت خواهان است و این امر باعث   اضرار به خواهان میشود . درنتیجه خوانده از استعمال این بطریها منع شد اعم از اینکه استعمال این بطریها توسط خوانده عمدی و به قصد فریب عموم باشد یا نه. دادگاه برای صدور این رای اثبات عمدی  یا غیرعمدی بودن را لازم ندانست......                                                                                                                                                                                                      



  • کلمات کلیدی :
  • نوشته شده در  یکشنبه 92/9/17ساعت  7:15 عصر  توسط سمانه قره خان 
      نظرات دیگران()

    کنوانسیون برن در سال 1886 در شهر برن سوییس در پی نشست های متعدد کشورهای اروپایی به تصویب رسید و از حدود یکسال و نیم بعد به مرحله اجرا درآمد این کنوانسیون در پی آن بود تا از حقوق مادی و معنوی پدید آورندگان آثار ادبی و هنری حمایت نماید. این معاهده نهایت به تصویب 10  کشور رسید و تا کنون بیش از 165 کشور  به عضویت آن درآمدند . تا کنون چندین مورد اصلاحیه به این معاهده ضمیمه شده که آخرین آن معاهده پاریس سال 1971 بوده است بر این اساس حق رای در این کنوانسیون برای هر کشور یک رای می باشد که مبتنی بر رفتار ملی و حداقل حقوق است. این حقوق حداقل حقوق لازم الرعایه در این کنوانسیون می باشد . این کنوانسیون مهمترین سندی است که از آثار ادبی و هنری کشورها حمایت می کند و دارای قوانین شکلی و ماهوی می باشد ایران علی رغم اینکه عضو سازمان مالکیتهای فکری می باشد هنوز به عضویت این کنوانسیون در نیامده است هر چند که ایران از سال 48 که قانون حمایت از مولفان و مصنفان و هنرمندان را به تصویب رسانده برای آثار ادبی و هنری حقوقی را بر شمرده و آنها را مورد حمایت قرار داده است . مدت حمایت در این کنوانسیون برای آثارادبی و هنری 50 سال پس از مرگ پدیدآورنده است جز در مورد عکاسی و نمایش فیلم که به ترتیب 25 سال پس از اولین انتشارو 50 سال پس از اولین نمایش فیلم می باشد.البته کشورها می توانند در مورد حمابت از اثار اتباع خود مدت زمان طولانی تری در نظر بگیرند.آثار مورد حمایت شامل کتب ، جزوات و نوشته های علمی و فنی ، هنری و ادبی ، آثار سمعی و بصری ، موسیقی ، نقاشی و تصویر ، مجسمه و آثار معماری و عکس و فیلم ، هنرهای دستی و صنعتی ، آثار ابتکاری و غیره می باشد.



  • کلمات کلیدی :
  • نوشته شده در  یکشنبه 92/9/17ساعت  1:47 عصر  توسط محمد صالح موسوی 
      نظرات دیگران()

    <      1   2   3   4   5   >>   >
    لیست کل یادداشت های این وبلاگ
    نحوه تدوین رساله پژوهشی
    جزوات حقوقی
    جزوات حقوق مالکیت صنعتی
    لینک دانلود جزوه حقوق رقابت تجاری و اسرار تجاری
    دانلود مجلات حقوق مالکیت فکری وایپو
    جزوه حقوق اینترنت و نرم افزارهای کامپیوتری دکتر رجبی
    حمایت یا عدم حمایت از پایگاه های داده در نظام حقوقی ایران
    نکته مهم
    جزوه داوری تجاری بین المللی
    جزوه مالکیت ادبی و هنری 2 دکتر حکمت نیا
    [عناوین آرشیوشده]
     
     RSS 
     Atom 
    صفحه نخست
    پست الکترونیک
    بازدید امروز : 8
    بازدید دیروز : 129
    مجموع بازدیدها : 477584